Canons nya webbverktyg sänker kostnader med upp till 30 procent

iW Management Console är ett webbaserat verktyg för övervakning och drift av copyprinters och nätverksskrivare. Det spar tid för nätverksadministratörer genom effektivare administration, vilket kan sänka kostnaden för drift och användning av copyprinters, skanners och faxar med upp till 30 procent. Dessutom spar det tid för användarna som slipper krånglande skrivare.

Canon lanserar nu iW Management Console (iWMC), en egenutvecklad, webbaserad mjukvara för att administrera, övervaka och kontrollera copyprinters och nätverksskrivare inom en organisation. För större företag innebär det här centraliserade verktyget att den totala driftskostnaden för multifunktionella skrivare i ett nätverk kan sänkas med upp till 30 procent. Eftersom nätverksadministratörerna kan ligga steget före när det gäller service, spar det dessutom tid för användarna, som slipper mötas av skrivare som saknar papper eller har slut på toner.

- Företag söker hela tiden möjligheter att sänka sina kostnader och med iWMC hjälper vi dem med det genom att maximera utskriftsresurserna mer effektivt, säger Stefan Wallenholm, produktchef för mjukvaror och tjänster på Canon Svenska. Den här mjukvaran förenklar administrationen, rapporterar om status på enheter till användarna och gör det möjligt att uppdatera produkter via fjärrstyrning så att företag kan få ut mesta möjliga av sina copyprinters.

Med iWMC kan administratörer enkelt komma åt information om produkter i nätverket i realtid, konstant övervaka enskilda produkter samt ha kontroll över status på förbrukningsmaterial, för att se till att skrivarna alltid har tillräckligt med papper och toner. Information om specifika maskiner, som exempelvis plats på hårddisken och pappersstorlek, kan hämtas centralt genom att klicka på en ikon i användargränssnittet på administratörens dator. Mjukvaran meddelar också direkt om en maskin i nätverket har papperstrassel eller andra fel, för att administratören ska kunna lösa problemet så snart som möjligt.

iW Management Console minskar också arbetsbördan för administratörerna och genererar färre avbrott för användarna genom att det enkelt går att lägga in automatiserade regler för att styra om utskrifter till närliggande maskiner. Om det är fel på användarens vanliga copyprinter eller om den är upptagen av en större utskriftsvolym meddelas användaren via en dialogruta så att de istället kan hämta sin utskrift vid en annan skrivare. Flera automatiska arbetsuppgifter såsom produktion av större volymer kan också ställas in för maskinerna, som sedan kan utföras nattetid eller under helger för att minimera avbrotten under kontorstid och utnyttja kapaciteten dygnet runt.

iWMC fungerar i Windowsmiljöer och erbjuds som standard till alla Canons nya iR/iR C-produkter från och med september 2006.

Stefan Wallenholm, produktchef för mjukvaror och tjänster
E-post: stefan.wallenholm@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2023 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 248 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.