Canon uppdaterar kikarsortimentet med modellerna 12x36 IS III och 10x30 IS II

Canon, marknadsledare inom digital bild, lanserar två nya och kraftfulla kikare – 12x36 IS III och 10x30 IS II. Kikarna har förstoringsgrad 12x respektive 10x och ger en stabil och högkvalitativ bild av motivet med Canons bildstabiliseringsteknik. Båda modellerna levererar exceptionell kvalitet, oavsett om de används under en safari, vid flyguppvisningar eller ute i det fria.

12x36 IS III 10x30 II.jpg
12x36 IS III  10x30 IS II

Kom närmare på avstånd
Med en kombination av Canons Porro II-prismaoptik och Super Spectra-beläggning blir upplevelsen i toppklass. Båda kikarna har en tvålinsig bildfältsutjämnare som ger jämn skärpa från bildkant till bildkant, fantastisk upplösning och superlåg distorsion i hela synfältet. Allt visas i knivskarpa detaljer, oavsett var någonstans motivet befinner sig. Antireflexbehandlingen Super Spectra är densamma som finns i Canons EF-objektiv och levererar förstklassig färgåtergivning, så att man till exempel enkelt kan skilja mellan olika fågelarter, samtidigt som reflexer och ljusslöjor motverkas.

Kikaren 10x30 IS II har 10x förstoring och objektivlinsens diameter är 30 mm. Modellen 12x36 IS III kommer ännu närmare med 12x förstoring och objektivlinsdiameter 36 mm. Båda kikarna levererar livfulla detaljer och enastående kvalitet, både på långt avstånd och vid rörelse.

Tydlig omvärld: Bildstabilisator
Canons kikare har en aktiv optisk bildstabilisator som stabiliserar bilden när man promenerar, sitter i baksätet på en skumpig jeep eller i korgen på en luftballong. Variabla prismor reducerar effekterna av handens skakningar, ger stabila motiv och minimerar belastningen för ögonen – perfekt vid till exempel sportevenemang när man tittar länge i kikaren för att inte missa något ögonblick. Med en enkel knapptryckning aktiveras bildstabilisatorn direkt. Och med kikarnas mjuka panoreringsmöjligheter är det enkelt att följa fågelns flykt eller spana efter djur i djungeln.

Balanserad, bekväm design
Kikarna är lätta, bekväma ergonomiskt och slitstarka. De får lätt plats i väskan tack vare sin kompakta storlek. Modellen 12x36 IS III väger 660 gram och 10x30 IS II 600 gram – perfekt att ta med på alla äventyr. De mjuka silikonögonmusslorna känns bekväma och justeras enkelt efter ögonen. Kikarna kan också användas av glasögonbärare utan förvrängning eller vinjettering av synfältet. Med tanke på bland annat fågelskådning är kikarnas höljen också antireflexbehandlade.

Kikarnas AA-batterier räcker till cirka 9 timmars* användning, alltså betydligt längre jämfört med tidigare modeller.

Canons kikarsortiment
Kikarna 12x36 IS III och 10x30 IS II är de senaste tillskotten som bygger på Canons långa kunskap inom optik och ersätter de tidigare kikarmodellerna12x36 IS II och 10x30 IS. Sortimentet består nu av sex modeller med förstoringsgrader från 8x till 18x för många olika aktiviteter – från stjärnskådning till segling. Vissa modeller är specialbyggda för att klara tuffa väderförhållanden och nedsänkning i vatten, men alla har Canons prestigefyllda bildstabiliseringsteknik, Super Spectra antireflexbehandling och tvålinsig bildfältsutjämnare – som ger en överlägsen och bekväm kikarupplevelse.

12x36 IS III – viktiga egenskaper:

• Kraftfull, lätt kikare med 12x förstoring
  • Stabil bild med kraftfull optisk bildstabilisator
  • Canons precisionsoptik ger hög upplösning och korrekta färger
  • Välbalanserad design, gummibeläggning, slitstark och bekväm
  • Perfekt för till exempel fågelskådning, resor och sportevenemang

10x30 IS II – viktiga egenskaper:

• 10x närmare avlägsna objekt
  • Stabil bild med kraftfull optisk bildstabilisator
  • Canons precisionsoptik ger hög upplösning och korrekta färger
  • Väl balanserad design, gummibeläggning, slitstark och bekväm
  • Perfekt för till exempel fågelskådning, resor och sportevenemang