Canon presenterar XF205 och XF200 – två kompakta, mer kraftfulla och flexibla videokameror för professionell användning

Canon, marknadsledare inom digital bild, utökar sin professionella videokameraserie med modellerna XF205 och XF200 - två kompakta kraftpaket med professionella funktioner och högklassig bildkvalitet för många olika användare.

XF205.jpg XF200.jpg
XF205 XF200

De nya videokamerorna är efterföljare till de populära modellerna XF105 och XF100 och bygger på feedback från yrkesfotografer inom många olika fack. XF205 och XF200 är ännu mer flexibla, har ett kraftfullare HD-videosystem, många olika inspelningslägen, trådlös anslutning och förbättrad design – för större frihet vid inspelning, visning och distribution under videofilmares skiftande uppdrag.

Flexibel design
Med de här kompakta videokamerorna kan användarna åstadkomma ännu mer än tidigare. Enastående bildkvalitet och professionella funktioner ger den flexibilitet som behövs för att lyfta filminspelningen till nästa nivå.

Båda modellerna har Canons HD-videosystem och inkluderar väsentliga förbättringar. Ett 26,8 mm HD-vidvinkelobjektiv och en optisk zoom som fördubblats till 20x arbetar tillsammans med Canons senaste HD CMOS PRO-bildsensor och en kraftfull DIGIC DV 4-processor. Kombinerat med MPEG-inspelning i 50 Mbit/s och 4:2:2-färgsampling ger det en videokvalitet lämplig för TV- och filmproduktion, med hög känslighet och brett dynamiskt omfång. Resultaten blir fantastiska, även i situationer då ljuset är svagt.

Optimalt för yrkesfolket, tillgängligt för alla
XF205 och XF200 stödjer videofilmarnas växande behov och kravspecifikationer – nu kan de filma för flera plattformar samtidigt. Många inspelningsalternativ ger flexibla sätt att samtidigt spela in High Definition MXF-filer till CF-minneskort och MP4-filer till SD-minneskort, i HD eller lägre upplösningar – ett perfekt sätt för att inspelningarna ska kunna användas både i TV- och filmproduktion och i olika webbkanaler.

Optimerad design gör kamerorna till intuitiva verktyg. Det nya roterande greppet ger extra kontroll och stabilitet, minskar påfrestningarna och gör det bekvämare under långa inspelningar. För filmare känns de tre separata objektivringarna för fokusering, zoom och bländare välbekanta, och ger mycket snabbare svarstider i dynamiska inspelningsmiljöer.

Dessutom finns väsentliga förbättringar som underlättar vid filmkomposition och visning. En mycket större noggrannhet vid kontroll av fokus uppnås via en optimerad sökare med upplösning 1,23 miljoner punkter. Den uppgraderade OLED-skärmen (3,5") erbjuder också högre kontrast, livligare färger och snabbare svarstider – överlägset i själva hanteringen, speciellt i starkt ljus.

Men XF205 och XF200 passar också mindre erfarna användare. Här finns den kontroll och precision som professionella filmare förväntar sig, men också intuitiva reglage, helautomatiskt inspelningsläge och många olika hjälpfunktioner (inklusive ansiktsigenkänning) som möjliggör fina inspelningar även för amatörer.

Professionellt ljud, professionella anslutningar
Den uppgraderade ljudupptagningen håller en kvalitet som kan användas i TV- och filmproduktion. Båda kamerorna har linjär PCM-inspelning i fyra kanaler, med två XLR-ingångar så att proffsmikrofoner kan användas. Inbyggda stereomikrofoner och ett 3,5 mm mikrofonjack ger många alternativ för ljudupptagning.

Kamerorna har dessutom trådlös och kabelbaserad (Ethernet) LAN-anslutning för att få direkt eller trådlös kontakt med många olika enheter, till exempel smartphones, surfplattor och bärbara datorer. Trådlös anslutning ger frihet att styra kameran på avstånd, visa fjärrstyrt och överföra filer på ett bekvämt sätt via FTP utan att någon extra programvara krävs. Den nya funktionen CameraAccess innebär att proxy-filer med lägre kvalitet kan föras över till en annan enhet via Wi-Fi, och den hastighet med vilken innehåll (t.ex. nyhetsklipp) kan delas förbättras.

Modellen XF205 har ännu fler anslutningsmöjligheter med valbara in-/utgångar för 3G-SDI/HD-SDI, tidskod och Genlock, för enkel integrering i tagningar där flera kameror ingår eller med annan produktionsutrustning.

Niklas Andersson Steen, produktchef för foto och cinema på Canon Svenska AB: ”De nya videokamerorna XF205 och XF200 är ett naturligt steg i utvecklingen av vår XF-serie, med förstärkta funktioner och ännu ett kliv uppåt när det gäller visuell kvalitet och kraftfullt ljud. Och med en titt i backspegeln så ser vi att flexibiliteten i vår XF-serie har lockat många olika slags användare. De funktioner och uppgraderingar vi nu lagt till kommer att ge våra kunder ett ännu större urval och en bredare kreativ frihet än vad som tidigare varit möjligt med en så här kompakt videokamera.”

Säljstart
Modellerna XF205 och XF200 börjar säljas i Europa från mitten av juli 2014 och de kommer att visas i Canons monter på NAB 2014.

Produkt Rek pris inkl moms (ex moms) Säljstart
XF205 40800 SEK (32640 SEK) Juli 2014