Se det oanade i extremt svaga ljusförhållanden – Canon presenterar ME20F-SH för filminspelning i färg och Full HD

Canon, marknadsledare inom digital bild, lanserar ME20F-SH, en professionell filmkamera för många olika ändamål som tar färgbilder i miljöer med extremt svagt ljus. Med branschledande och oöverträffad maximal ISO på över 4 miljoner (+75dB) och en nätt design levererar kameran högkvalitativa filmer på professionell nivå och i Full HD.

ME20F-SH.jpg

ME20F-SH filmar i tidigare omöjliga förhållanden och passar perfekt för specialanvändning som TV-produktion av natur- och djurliv nattetid, havs- och grottundersökningar, astronomi och övervakning. Kameran kan placeras på en provisorisk plats och hanteras via fjärrkontroll. Dokumentär- och naturfilmare behöver alltså inte tillgång till stora team för olika långtidsprojekt och evenemang. Både efterfrågan och specialområdet gör att ME20F-SH bara kommer att finnas hos utvalda partners.

Förstklassiga infraröda möjligheter
Att filma i miljöer där ljuset är svagt innebär ofta att infraröd belysning måste användas, en teknik som traditionellt bara ger svartvita bilder. Men ME20F-SH har imponerande högkänslig prestanda och spelar in i färg och Full HD med minskat brus – även i svaga ljusförhållanden och utan att infraröd belysning behövs.

Exceptionellt hög känslighet
Kameran är designad för att användas där omgivande ljusförhållanden är extremt svaga och den har en nyutvecklad 35 mm CMOS fullformatssensor på 2,26 megapixlar och en DIGIC DV4-processor. Sensorns pixlar och avläsningskretsar använder Canons egna tekniker för att åstadkomma både minskat brus och exceptionellt hög känslighet. Objekt som belyses med mindre än 0,0005 lux kan nu filmas. Precis som i Canons Cinema EOS-kameror har ME20F-SH inställningar för Canon Log och Wide DR. Det ger ett stort dynamiskt omfång (800 %), som levererar högkvalitativa resultat i många olika omgivande ljusförhållanden – utan behov av kompletterande belysning.

Anslutning
ME20F-SH har flera olika anslutningsalternativ till tredjepartsenheter för inspelning eller fjärrstyrd visning och den är också kompatibel med Canons RC-V100*, som ger fullständig fjärrstyrning av kameran.

Många olika bildhanteringsmöjligheter
ME20F-SH har Canons EF-fattning med Cinema-lås, precis som på modellen Cinema EOS C500. Användare kan alltså utnyttja Canons hela sortiment av objektiv**, som ger många olika möjligheter och tagningsalternativ. De kan välja det objektiv som passar bäst för respektive tagning eller förhållande och ta hänsyn till sådant som bildvinkel och ljusstyrka.

ME20F-SH – viktiga egenskaper:

• Presterar i förhållanden med ultrasvagt ljus, ISO 4 miljoner
  • Högkvalitativa resultat i Full HD 1080p/1080i/720p
  • Flexibel kontroll med automatiska och egna inställningar
  • Kompatibel med många olika EF-objektiv**
  • Fjärrstyrning av kamerainställningar och möjlighet till inbyggt gråfilter och infraröda spärrfilter
  • Liten och lätt, enkel att integrera

* Tillsammans med andra kompatibla enheter
** En lista med kompatibla objektiv måste bekräftas

ME20F-SH bilder
ME20F-SH Specifikationblad [PDF, 63 KB]