Canon firar produktionen av 110 miljoner EF objektiv

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar att en ny milstolpe uppnåtts – ultravidvinkelzoomen EF 11-24mm f/4L USM ledde till att EF-seriens objektiv nu har tillverkats i 110 miljoner exemplar*.

110 million EF logo.jpegJubileumslogotyp för 110 miljoner EF-objektiv EF 11-24mm f4L USM.jpegEF 11-24mm f/4L USM

Produktionen av Canons kända EF-objektiv startade redan 1987 i Utsunomiyas fabrik, där serien introducerades tillsammans med EOS systemkameror. Ända sedan dess har den globala efterfrågan på Canons EOS-produkter och objektiv vuxit stadigt och samlat stöd från många olika användare. För att kunna bemöta efterfrågan har produktionen utökats till totalt fyra tillverkningsanläggningar – Canon Inc. (Taiwan), Canon Opto (Malaysia), Sdn. Bhd. (Malaysia) och Oita Canon Inc. (södra Japan).

Canon har alltsedan starten fortsatt driva bildhanteringsbranschen framåt och introducerat många ”världens första”**, till exempel ultraljudsmotorn i objektiv, bildstabiliseringstekniken, de diffraktiska optiska elementen i flera lager och antireflextekniken SWC (Subwavelength Structure Coating).

110-miljonersexemplaret – objektivet EF 11-24mm f/4L USM – lanserades i februari 2015 och har en minsta brännvidd på 11 mm för att uppnå världens bredaste bildvinkel***. Objektivet har nydesignad optisk uppbyggnad, med tre asfäriska linser, som maximerar bildkvaliteten och levererar minimal distorsion.

Canons omfattande objektivserie EF består nu av totalt 71 modeller – inklusive EF Cinema objektiv för digital filmproduktion. Canon kommer fortsatt att förbättra sina olika bildbehandlingstekniker utifrån sina unika expertkunskaper, sträva efter att tillverka exceptionella och pålitliga objektiv och på så sätt bidra till att utveckla foto- och filmkulturen. Canons sortiment tillgodoser behoven hos alla fotografer – från förstagångsanvändare till avancerade amatörer och yrkesfotografer.

* Den 22 juni 2015
** Bland utbytbara objektiv för systemkameror och kompakta systemkameror
*** Den 8 juli 2015, baserat på en undersökning gjord av Canon. Innefattar inte fisheye-objektiv.

EF 11-24mm f/4L USM bilder