Canon utvecklar en APS-H CMOS-sensor med cirka 250 megapixlar – världens högsta pixelantal i den här storleken

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar att Canon Inc. nu utvecklar en APS-H CMOS-sensor (ca 29,2 x 20,2 mm) som innehåller cirka 250 miljoner pixlar (19 580 x 12 600 pixlar) – världens högsta pixelantal* för en CMOS-sensor som är mindre än en 35 mm fullformatssensor.

Camera prototype with CMOS SensorKameraprototyp utrustad med den nyutvecklade CMOS-sensorn (tillsammans med objektivet EF 35mm f/1.4 USM)
CMOS SensorCanons CMOS-sensor med cirka 250 megapixlar

När sensorn installerades i en kamera kunde den ta bilder där bokstäverna på en flygplanskropp kan urskiljas på cirka 18 km avstånd från tagningsplatsen**.

I CMOS-sensorer innebär ett ökat pixelantal förstärkt signalvolym, som kan orsaka problem som signalfördröjning och små tidsavvikelser. Men Canons nyutvecklade CMOS-sensor uppnår, trots sitt exceptionellt höga pixelantal, en ultrahög signalavläsningshastighet på 1,25 miljarder pixlar per sekund – tack vare sådana framsteg som kretsminiatyrisering och förbättrad signalbearbetningsteknik. Sensorn kan därför fånga video med ultrahögt pixelantal i hastigheten fem bilder per sekund. Dessutom har Canon använt sina välkända sensortekniker för att förverkliga en arkitektur anpassad till miniatyriserade pixlar som levererar högkänsliga bilder med lågt brus.

Videosekvenser från kameran med CMOS-sensorn på cirka 250 megapixlar uppnådde en upplösning som var cirka 125 gånger så hög som en Full HD-video (1 920 x 1 080 pixlar) och cirka 30 gånger så hög som en 4k-video (3 840 x 2 160 pixlar). Den exceptionellt höga definitionen som sensorn möjliggör innebär att användarna kan beskära och förstora videobilder utan att behöva offra bildupplösning och skärpa.

Canon ser användning av den här tekniken inom specialövervakning, som brottsförebyggande verktyg, som mätinstrument med ultrahög upplösning och annan industriell utrustning, och användning inom visuell framställning.

* Den 7 september 2015, baserat på en undersökning gjord av Canon.
** Bildtagningen bestod av en kombination av optisk och digital zoomning, medan särskiljandet av bildens innehåll gjordes via förstoring av ett område som var ca 1/40 000 av den tagna bilden.