Canon lanserar EF 50mm f/1.8 STM – objektivet för porträtt med vacker bakgrundsoskärpa

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar EF 50mm f/1.8 STM – ett fast objektiv som framhäver motivet på ett fantastiskt sätt och skapar stort intryck med vacker bakgrundsoskärpa. Det här är efterträdaren till det otroligt populära objektivet EF 50mm f/1.8 II och är ett perfekt andraobjektiv för alla som vill ta fotograferandet till nästa nivå.

EF 50mm f/1.8 STM.jpeg

För kreativa porträtt och fotografering i svagt ljus
Det nya objektivet gör det enkelt att ta fantastiska porträtt eller djärva, konstnärliga foton och filmer och den maximala bländaröppningen på f/1,8 ger exakt kontroll över skärpedjupet. Här finns kreativ frihet att precisera fokuseringen på objektet och låta resten av bilden bli mjukt suddig – för att verkligen styra betraktarens uppmärksamhet till ett speciellt område. Bländaren släpper dessutom in mer ljus i objektivet, för bra resultat även i mörka förhållanden.

Den fasta brännvidden 50 mm ger högkvalitativa resultat, med bättre skärpa och kontrast. Tillsammans med en EOS systemkamera med APS-C-sensor är objektivet idealiskt för porträttbilder och hjälper till att få den perfekta kompositionen för ansikte och axlar. Det är också ett användbart standardobjektiv för fullformatskameror och passar för många olika motiv med naturlig infallsvinkel och normalt perspektiv.

För att komma ännu närmare objekten och få en större förstoring är objektivets närgräns bara 0,35 m, och den 7-bladiga bländaren levererar vacker oskärpa och bakgrund. Jämfört med sin föregångare ger EF 50mm f/1.8 STM bättre bildkvalitet och har Canons Super Spectra-beläggning som minimerar interna reflexer och ljusslöjor.

Det perfekta tillskottet för alla utrustningar
Objektivet är kompakt och lätt. Det väger bara 160 g och får lätt plats i väskan. Objektivfattningen i metall är en mer robust anslutning till kamerahusen. Objektivets manuella fokusring innebär dessutom ännu större frihet att själv styra exakt fokusområde i fotografier och filmer.

EF 50mm f/1.8 STM - viktiga egenskaper :

• Perfekt objektiv för porträtt
  • Snabb, nästan tyst fokusering
  • Superskarp bildkvalitet
  • Fantastiskt resultat även i svaga ljusförhållanden
  • Kompakt och kan hänga med överallt

Rekommenderat pris inkl. moms 1350 kronor (exkl moms 1080 kronor) Säljstart maj 2015

EF 50mm f/1.8 STM bilder
EF 50mm f/1.8 STM Specifikationblad [PDF, 51 KB]