Canons EOS-1-serie firar 25-årsjubileum

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar att modellserien EOS-1 fyller 25 år.

EOS-1.jpg EOS-1D X
EOS-1 EOS-1D X

Canons EOS-serie debuterade 1987 med introduktionen av EOS 650. Det var världens första AF (autofokus) systemkamera med helt elektronisk objektivfattning, som kunde styra funktioner som autofokus och bländarjustering via elektriska signaler. Två år senare, 1989, presenterade Canon sin första professionella EOS-modell – EOS-1. Den konstruerades för att uppfylla yrkesfotografernas långtgående behov och blev inträdesmodell till EOS-1-serien. Här fanns både de senaste teknikerna, klassledande prestationsnivåer, ny ergonomi, hållbarhet och pålitlighet.

Alltsedan dess har Canon fortsatt utvecklingen av serien för att kunna bemöta kraven från professionella fotografer i takt med att tiderna förändras. År 1994 lanserades EOS 1N, vid en tidpunkt då yrkesfotograferna börjat få förtroende för de AF-möjligheter som systemkamerorna erbjöd. Jämfört med sin föregångare erbjöd EOS-1N ett större antal fokuspunkter och bättre förutsägande fokus när fotografen följde rörliga motiv. År 2000 introducerades EOS-1V, med ett helt nytt 45-punkters AF-system som levererade snabb förutsägande fokus med upp till 9 bilder per sekund.

År 2001, när den digitala epoken inleddes, lanserade Canon sin första modell för professionella digitala systemkameror: EOS-1D. Den modellen följdes av fullformatskameran EOS-1Ds år 2002. Canons nuvarande modell bland digitala systemkameror för yrkesfotografer är EOS-1D X. Den började säljas i juni 2012 och blev den trettonde modellen i EOS-1-serien*. EOS-1D X har en oslagbar kombination av hastighet, upplösning och bildkvalitet och får fortsatt stort beröm av professionella fotografer som arbetar inom många olika områden – med allt från fotojournalism och sport till kommersiella tillämpningar och naturfotografering.

Under de 25 år som gått har alltid de senaste teknikerna tillsammans med klassledande prestanda arbetats in i EOS-1-serien. Och alla dessa styrkor har utvidgats till hela kamerasortimentet, från instegsmodeller till professionella modeller. Canon strävar kontinuerligt efter att producera exceptionella kameror som ökar de kreativa möjligheterna och bemöter fotografernas fortlöpande behov, oavsett kunskapsnivå.

¹ Canons EOS-1-serie består av totalt 14 modeller, inklusive EOS-1D C som lanserades i december 2012 och som hanterar 4k-inspelning.

Pressarkiv