Canon presenterar HJ24ex7.5B – ett lätt objektiv med enastående optik för HDTV-produktion

Canon, marknadsledare inom digital bild, lanserar ett tillskott till broadcast-seriens HD objektiv – HJ24ex7.5B. Det här är efterföljaren till det mycket populära HJ22ex7.6B objektivet och har uppdaterats med många nya funktioner utifrån kundernas feedback, bland annat med större och längre brännvidd, bättre bildkvalitet, design och hantering. HJ24ex7.5B är ett flexibelt objektiv, perfekt för många olika produktionsmiljöer, till exempel vid studiotagningar, live-sändningar och nyhetsreportage. Objektivet har en unik kombination av högkvalitativ 24x zoom – den kraftigaste zoomen som finns idag i den här klassen* – en imponerande 7,5-180 mm vidvinkel och en lätt, portabel design.

Image_HJ24ex7.5B

Avancerad optisk prestanda, både när och fjärran
HJ24ex7.5B är specialtillverkat för TV-produktion och den nya 24x zoomen ger filmare och producenter stor frihet både i studio och på plats. Objektivets 7,5-180 mm brännvidd överträffar föregångarens och nu kan man växla mellan långa avstånd och snabba händelser till närbilder utan att behöva byta objektiv. Den omarbetade optiken i HJ24ex7.5B ger dessutom en skarpare, mer ren bild i hela zoomomfånget och med den kvalitet och skärpa som krävs vid HD-produktioner.

Extremt portabel med professionell prestanda
Förbättrat ergonomiskt grepp och omarbetad optisk uppbyggnad gör det snabbt och bekvämt att filma i flykten. Objektivets vikt har reducerats och det väger nu precis under 1,78 kg, något som gör det enkelt att hänga med i svängarna och röra sig fritt både vid tagningar och på plats. Jämfört med sin föregångare är det här objektivet både lättare, bättre balanserat och har förbättrad tyngdpunkt – tack vare viktminskning, optimering av den optiska layouten och själva uppbyggnaden. Objektivet är lätthanterat även när kameran vilar på axeln. Inställningarna är så enkelt åtkomliga att filmaren inte behöver titta upp från sökaren.

HJ24ex7.5B har samma digitala drivenhet som i den senaste avancerade HD ENG objektivserien. Det innebär att kameraoperatörerna kan välja repeterbara zoompositioner och hastigheter och de fokus- och bländarinställningar som de vill ha. En kodomvandlare för absolutvärden finns inbyggd i den digitala drivenheten, så att operatörerna snabbt kan börja filma utan initialisering – perfekt för nyhetsreportage och sportevenemang. Kodomvandlaren lämpar sig också för virtuella applikationer eftersom den medverkar till att objektivets strömförbrukning blir lägre och att objektivplaceringen upptäcks automatiskt – kamerans funktion för korrigering av kromatisk aberration startar då direkt.

Säljstart för HJ24ex7.5B sker i maj 2015.

* Gäller den 18 februari 2015

HJ24ex7.5B bilder