Förstklassig kvalitet, professionell kontroll: Canon presenterar PowerShot G5 X och PowerShot G9 X

Canon, marknadsledare inom digital bild, utökar sin prestigefyllda kameraserie PowerShot G och lanserar PowerShot G5 X och PowerShot G9 X, med enastående bildkvalitet och exceptionell snabbhet och styrka. Modellerna kombinerar en bakbelyst 20,2 megapixels CMOS-sensor av 1,0-typ med en DIGIC 6-processor – och allt får plats i mycket kompakta kamerahus i fickformat.

PowerShot G5 X.jpgPowerShot G5 X
PowerShot G9 X.jpgPowerShot G9 X

PowerShot G5 X passar seriösa fotoentusiaster som vill ha samma kontroll och kvalitet som med systemkameror. PowerShot G9 X vänder sig till alla som vill släppa loss kreativiteten med en förstklassig kamera i fickformat som fångar spontana ögonblick.

Kraftfull, i fickformat och med enastående bilder
PowerShot G5 X har en 24 mm ljusstark f/1,8-2,8 vidvinkelzoom med 9-bladig bländare – enkelt att ta allt från böljade landskap till närbilder och fantastiska foton med attraktiv bakgrundsslöja. PowerShot G9 X har en 28 mm f/2-4,9 3x optisk vidvinkelzoom som tar skarpa, mycket detaljrika bilder, även i rörelse och i utmanande ljusförhållanden.

Intuitiv kontroll, tidlös design
PowerShot G5 X bygger på den välrenommerade G-serien och här finns möjlighet att utforska fler funktioner och inställningar – i ett bekvämt och kompakt kamerahus. För den mer avancerade fotografen erbjuder kameran maximal komfort vid tagning, med hög upplösning och centrerad OLED sökare. PowerShot G5 X passar perfekt för alla som vill fingranska den scen som utspelas framför dem. Med den vinklingsbara, utfällbara touchskärmen är det enkelt att ta unika bilder från unika vinklar, oavsett om det gäller närbilder på byggnader under ett besök i en stad eller svepande vyer på landsbygden.

PowerShot G9 X har alla funktioner som behövs för att uttrycka kreativitet och fånga oväntade ögonblick. Den är 25 procent tunnare än modellen PowerShot G7 X och passar perfekt för fotografer som vill ha förstklassig bildkvalitet på resande fot. Fingertoppshanteringen på kamerans intuitiva, högupplösta och 3" stora touchskärm ger kreativ kontroll och enkel åtkomst till kamerainställningar och funktioner. Båda kameramodellerna har en objektivring, som kan tilldelas olika funktioner, till exempel bländare och slutartid.

Vänner och släkt som rollbesättning i nästa film
Blivande filmare kan släppa loss kreativiteten med PowerShot G5 X och PowerShot G9 X – här finns Manual Movie, inspelningsmöjligheter för Full HD-film med 60p och en enastående kvalitet samt fullständig kontroll över bländare, slutartid och ISO. Båda kamerorna har avancerad dynamisk bildstabilisering i 5 axlar, så att filmerna blir stadiga när man springer eller förflyttar sig snabbt. För alla som vill ha ytterligare kontrollmöjligheter ger MF-peaking dessutom perfekt fokusering. Via touchskärmen kan fokus flyttas från ett objekt till ett annat och filmen kan skräddarsys med varierande bildfrekvenser.

Dela kreativiteten
PowerShot G5 X och PowerShot G9 X har många avancerade kreativa lägen och anslutningsfunktioner. Det förbättrade Stjärnläget ger kreativa uttrycksmöjligheter både vid stjärnklar natthimmel och stjärnspår och via Kreativ bild kan man lägga till retrofilter automatiskt när avtryckaren trycks ned. Fjärrtagning via Wi-Fi ger fullständigt manuell kontroll från en smart enhet över kamerans nyckelfunktioner och gör det möjligt att testa kreativa infall. Med inbyggd Wi-Fi och dynamisk närfältskommunikation (NFC) blir det enkelt att överföra foton och filmer till smarta enheter och dela direkt i sociala nätverk – eller att säkerhetskopiera bilderna till molntjänster som irista och Google Drive, direkt från kameran. Inga ovärderliga minnen försvinner.

PowerShot G5 X – viktiga funktioner:

• Förstklassig bildkvalitet med klassisk hantering precis som med traditionella systemkameror
  • Dela fina bilder med hela världen – direkt
  • Ge uttryck för kreativiteten med experthastighet och kontroll
  • Skapa tilltalande filmer i Full HD
  • Professionella verktyg som stöd för egen kreativitet

PowerShot G9 X – viktiga funktioner:

• Tunn kamera i fickformat med förstklassig bildkvalitet
  • Dela kreativa infall med hela världen – direkt
  • Utvecklad för spontanitet och kreativitet
  • Skapa tilltalande filmer i Full HD
  • Enkel och elegant kontroll