Canon firar 10-årsjubileum för EOS 5D-serien

Canon, marknadsledare inom digital bild, firar sin välkända EOS 5D-serie som nu fyller 10 år. EOS 5D lanserades i september 2005 och förändrade hela marknaden för systemkameror – kameran var den första med CMOS fullformatssensor (35,8 x 23,9 mm). Nu kunde entusiastiska fotografer till ett konkurrenskraftigt pris få tillgång till imponerande kvalitet och kreativa verktyg, något som tidigare bara var möjligt med professionella systemkameror med 35 mm-sensorer.

EOS 5D Mark III.jpeg
5D Anniversary Logo.jpeg
EOS 5DS.jpeg
EOS 5D Mark III: högkvalitativa stillbilder och filmsekvenser

EOS 5DS: revolutionerande upplösning

I november 2008 lanserade Canon andra generationens modell i serien – den lovordade EOS 5D Mark II – som banade väg för filminspelning och innebar en revolution för inspelning i Full HD med systemkameror. EOS 5D Mark II fick stort genomslag i filmproduktionsbranschen genom att leverera filmer till ett konkurrenskraftigt pris. Den exceptionella bildkvaliteten, bättre kontroll över skärpedjupet och möjlighet att använda Canons många EF-objektiv (mer än 64 modeller vid den tidpunkten*) gav filmmakarna många olika möjligheter.

I mars 2012 introducerade Canon EOS 5D Mark III, med väsentliga förbättringar jämfört med föregångarna vad gäller stillbilds- och filmkapacitet. Kameran hade också bättre autofokusprecision och högre hastighet för serietagning. EOS 5D Mark III har alltsedan lanseringen fått stor uppmärksamhet på marknaden och har, som ett av Canons flaggskepp inom systemkameror, blivit en drivande kraft för fortsatt innovation i EOS-serien.

I februari 2015, presenterade Canon EOS 5DS och EOS 5DS R – kameror som vidareutvecklar EOS-systemet med en helt ny typ av systemkameror i fullformat med ultrahög upplösning. Kamerorna bryter ny mark för 35 mm-sensorer och har den högsta upplösningen någonsin i en fullformatssensor: 50,6 megapixlar.

Alla viktiga delar i kameraserien EOS produceras internt. I varje modell, inklusive EOS 5D-modellerna, har innovativ teknik använts för att kunna leverera den allra bästa bildprestandan, och Canon kommer fortsatt att förstärka EOS-sortimentet – till glädje både för yrkes- och amatörfotografer.

* I april 2008