Canon presenterar nya EOS 1200D – högkvalitativa foton på ett enkelt sätt

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar EOS 1200D – en enklare modell av systemkamera som tar högkvalitativa foton och filmer i Full HD på ett lättare och roligare sätt än någonsin tidigare. Kameran vänder sig till alla som vill börja använda systemkameror och få imponerande resultat direkt. EOS 1200D är Canons första kamera som lanseras tillsammans med en app – EOS Companion* – för mobila enheter. I appen finns värdefulla tips och lektioner. EOS 1200D kombinerar Canons världsledande bildsystem med flera intuitiva, lättanvända reglage och automatiska fotograferingsmetoder för alla kunskapsnivåer.

EOS 1200D.jpg

Med den nye EOS Bedre Bilder-appen og en lettnavigert hurtigstartguide er det enkelt å få oversikt over både knappeoppsett og funksjoner på kameraet, slik at du raskt kan komme i gang med fotograferingen. Appen inneholder en rekke veiledninger og trinnvise øvelser som guider deg gjennom grunnleggende fotoprinsipper i ditt eget tempo, med en inspirasjonsdel som foreslår kombinasjoner av populære motiver som kjæledyr og mennesker med fotografiske instruksjoner som for eksempel lukkertid eller perspektiv. Appen inneholder også en feilsøkingsguide med nyttige tips om hvordan du kan ta bedre bilder og unngå vanlige problemer som uskarpe eller overeksponerte bilder, samt råd om komposisjon av gruppe- og landskapsbilder.

Detaljrika bilder
Högkvalitativa stillbilder i fina färger tas med 18 megapixels APS-C CMOS-sensor och Canons DIGIC 4-processor, och bilderna kan skrivas ut i stora format. Kameran ger dessutom fantastiska resultat även i svagt ljus. För att få med alla detaljer ligger de 9 punkterna i autofokussystemet utspridda över hela bildrutan. Den snabba bildserietagningen med upp till 3 bilder per sekund är perfekt för att fotografera snabba händelseförlopp.

Smart motivläge väljer automatiskt den lämpligaste kombinationen av kamerainställningar efter motiv och förhållanden.

Filminspelning i Full HD
EOS 1200D når imponerande resultat med filminspelning i Full HD (1080p). Kameran följer och växer tillsammans med fotografen. Flera lättanvända reglage ger kontroll över exponering, fokus och ljudnivå och den kreativa friheten blir större allt eftersom fotografens kunskapsnivå utvecklas. Med läget Video-snapshot tas en serie korta filmklipp som automatiskt läggs ihop i kameran och skapar ett filmsammandrag.

Konstnärlig kreativitet med en knapptryckning
Unika bilder skapas med en enkel knapptryckning och de kreativa filter som finns i EOS 1200D. Direkt före eller efter tagning kan fem populära konstnärliga effekter väljas, till exempel Miniatyreffekt, Fisheye och Leksakskamera, något som ger unika, kreativa bilder och ett helt annat perspektiv.

Bra design
EOS 1200D är kompakt och lätt och kan därför följa med överallt. Reglage och kontroller är stora, enkla att använda och placerade på ett intuitivt sätt – allt för att underlätta olika inställningar. Kameran har en ljusstark optisk sökare som hjälp för bildkompositionen och en 7,5 cm (3,0") LCD-skärm för tagning i direktvisningsläge. Tack vare LCD-skärmens upplösning på 460 000 punkter är det enkelt att visa stillbilder och filmer direkt efter tagning.

Ta fotograferandet till nästa nivå och byt ut objektivet på EOS 1200D mot något av de mer än 70 EF-objektiven från Canon. I appen EOS Companion finns alla detaljer om de objektiv och tillbehör som är kompatibla med EOS 1200D.

EOS 1200D – viktiga egenskaper:

• Enastående kvalitet från en stor sensor
  • Detaljerade bilder som kan beskäras och skrivas ut i stora format
  • Tydliga bilder även i svagt ljus
  • Lättanvänt Smart motivläge
  • Inbyggd funktionsguide och appen EOS Companion för smartphones
  • Full HD-film med Video-snapshot
  • Ljusstark 7,5 cm (3,0") LCD-skärm
  • Konstnärlig inspiration med kreativa filter

*Kompatibel med iOS- och Android-enheter. Appen kan bara hämtas på App Store inom EMEA.

Produkt Rek pris inkl moms (ex moms) Säljstart
EOS 1200D hus

4200 SEK (3360 SEK)

EOS 1200D 18-55IIIDC 4700 SEK

(3760 SEK) Mars 2014

Mars 2014

EOS 1200D 18-55ISII 5200 SEK (4160 SEK)

Mars 2014

För pressmaterial och högupplösta bilder besök vårt pressrum: http://www.canon.se/About_Us/Press_Centre/index.asp

¹Compatible with iOS and Android devices. App only available to download from app store available in EMEA.

EOS 1200D bilder
EOS 1200D Spec link item [PDF, 36 KB]