Blixt för kreativ frihet – Canon presenterar SPEEDLITE 430EX III-RT

Canon, marknadsledare inom digital bild, utökar EOS-systemet med blixtaggregatet SPEEDLITE 430EX III-RT. Den nya blixten ersätter modellen Speedlite 430EX II och har många avancerade funktioner, bland annat inbyggd styrning via radiosignal, som ger kreativa ljussättningsalternativ både för fotoentusiaster och yrkesfotografer.

SPEEDLITE 430EX III.jpeg

Makt över ljuset – direkt i handen
SPEEDLITE 430EX III-RT är Canons hittills mest kompetenta Speedlite-blixt i mellansegmentet. Maximalt ledtal på 43 (ISO 100) ger tillräcklig styrka för att belysa objekt i många olika förhållanden och blixten kan användas tillsammans med fler blixtenheter via optisk styrning eller radiosignal. Med en täckning på 24 till 105 mm, eller till 14 mm via den inbyggda adaptern, ger SPEEDLITE 430EX III-RT en bred – eller snäv – ljusspridning, reglerad av användaren.

Det här är det idealiska blixtaggregatet för kreativa fotografer som vill experimentera med separata ljussättningar tillsammans med Canons radio- eller optiskt styrda blixtsystem. SPEEDLITE 430EX III-RT är också kompatibel med kameror som har en inbyggd Speedlite-sändare, till exempel EOS 760D och EOS 70D, och kan användas direkt som separat blixt och justeras från kameramenyn.

Upp till fem grupper RT-blixtar – med upp till 15 blixtar – kan styras via radiosignal och med en räckvidd upp till 30 m. SPEEDLITE 430EX III-RT kan också styras av Canons ST-E3-RT-sändare eller Speedlite 600EX-RT-enheter, något som ger ännu fler alternativ för yrkesfotografer och fotoentusiaster.

Den nya blixten är mindre än sin föregångare, diskret och tyst och har snabbare uppladdning mellan tagningarna. Det vinklingsbara blixthuvudet ger en mjukare ljusspridning, perfekt för inomhusfotografering där det krävs en mer naturlig och smickrande ljussättning.

Via medföljande orangefärgade filter kan användare matcha eller kontrastera blixtljusets färg mot omkringliggande ljuskällor. Och en inbyggd reflektor ger möjlighet att punktbetona och skapa tindrande ögon i ett porträtt. SPEEDLITE 430EX III-RT har också en ny och förbättrad belyst LCD-display, för enkel kontroll över blixtens alla funktioner. Genvägar till viktiga funktioner ges via multiratten.

SPEEDLITE 430EX III-RT – viktiga egenskaper:

• Kraftfull, men så kompakt att den kan tas med överallt
  • Enkla reglage och intuitivt gränssnitt
  • Använd fjärrutlösning och skapa önskat utseende
  • Ta smickrande porträtt med studsande ljus
  • Integreras med andra Speedlite-blixtar som en del i EOS-familjen

Rekommenderat pris:
SPEEDLITE 430EX III-RT, Rek pris inkl. moms 3000 kr (exkl. moms 2400 kr)

Säljstart:
September 2015