EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM – Flexibel närbildsfotografering, oavsett var du befinner dig

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM, en ny kraftfull och högpresterande zoom i Canons lovordade L-serie – perfekt för sport- och naturfotografer. Som efterföljare till den mycket populära telezoomen EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM har den nya modellen uppgraderats för att ge förbättrad bildkvalitet och fler användningsmöjligheter och sätter nu ett nytt riktmärke för kompakta supertelezoomar.

EF 100-400mm f4.5-5.6L IS II USM.jpg

Exceptionell optisk prestanda och flexibilitet
Med den flexibla brännvidden 100-400 mm fångas motiv både när och fjärran. Objektivets optiska uppbyggnad är helt omarbetad och har nu en förbättrad optisk bildstabilisator i 4 steg, som minskar effekterna av de kameraskakningar som uppstår när man fotograferar på långt avstånd. Tre bildstabiliseringslägen har skräddarsytts för de mest vanliga tagningsförhållandena och Canons banbrytande ringformade ultraljudsmotor ger snabb, tyst autofokusering.

Objektivets uppbyggnad med 21 linser levererar resultat av högsta kvalitet och använder en kombination av fluorit och UD-superglas – och för första gången i EF-serien används nu Canons nya ASC-beläggning (Air Sphere Coating). Det är en avancerad antireflexbeläggning som består av nanopartiklar av luftfickor, som skapar ett skikt med mycket lågt brytningsindex för att minska reflexer och ljusslöjor.

Omarbetad zoom och avancerad professionell hantering
Efter omfattande feedback från fotografer som använder Canons kameror har objektivets design nu uppgraderats, inklusive den traditionella vridbara zoommekanismen i enlighet med andra EF-zoomar. Med den nya mekanismen justerar man zoomens vridmoment via en speciell ring för att bekvämt och snabbt kunna zooma och få möjlighet att låsa zoomen på önskad brännvidd – något som förhindrar att bildkompositionen ändras när man oavsiktligt vidrör zoomen.

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM är otroligt kompakt och lätt för att vara en avancerad telezoom och har optimerats så att fotograferna kan förses med allt de behöver på ett lättillgängligt sätt. Objektivets stativfäste är nu inbyggt och ger en jämnare, integrerad rotation och stativfoten kan, om så behövs, tas bort – något som naturligtvis minskar objektivets storlek. Med det nya, speciella motljusskyddet ET-83D kan polarisationsfilter roteras utan att skyddet måste tas bort.

Den nya telezoomen kan användas överallt, även i riktigt tuffa omgivningar, och den bibehåller L-seriens lovordade uppbyggnad, med den robusta, damm- och vattenavvisande konstruktionen som klarar extrema miljöer. Objektivet har dessutom fluorinebeläggning på linsernas främre och bakre element, så att smuts inte fastnar lika lätt och påverkar bildkvaliteten.

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM – viktiga egenskaper:

• Flexibelt, bärbart supertelezoomobjektiv
  • Fantastisk bildkvalitet över hela bilden
  • Förhindra kameraskakningar med bildstabilisator i 4 steg
  • Anpassa känselförnimmelsen av zoomkontrollen efter olika situationer
  • Snabb, nästan tyst fokusering
  • Pålitlig i tuffa väderförhållanden

Säljstart December 2014
Rekommenderat pris EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM: 24 000 kr inkl. moms XX kronor (19 200 kr exkl. moms xxx)
Rekommenderat pris ET-83D: 500 kr inkl.moms (400 kr exkl. moms)

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM bilder
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM Specifikationblad [PDF, 41 KB]