Canon presenterar världens vidaste 2/3" 4k portabla broadcast-objektiv* CJ12ex4.3B

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar ett nytt 2/3" portabelt 4k zoomobjektiv med världens vidaste brännvidd* på otroliga 4,3 mm – CJ12ex4.3B. Objektivet vänder sig till yrkesfolk som filmar intervjuer eller live sändningar, inklusive sport och nyheter. Canon meddelar också att de utvecklar ett nytt, kompakt 2/3” 4k universalzoomobjektiv. Canons serie med 4k broadcast-objektiv utökas nu för kameror som använder 2/3” sensorer, och objektivet är optimalt både för filmning inom- och utomhus i många olika situationer, inklusive sporthändelser, live-sändningar, TV-draman och reklaminslag.

CJ12ex4.3B.jpgCJ12ex4.3B
CJ12ex4.3B.jpg4k universalzoom

Enastående 4k optisk prestanda
CJ12ex4.3B bygger på Canons välkända kunskap inom optisk design och avancerade tekniker och levererar enastående 4k-bildkvalitet i hela det 12x optiska zoomomfånget. Med det här objektivet får kameraoperatörerna frihet att snabbt kunna anpassa sig till olika inspelningsmiljöer och snabbt kunna växla från 4,3 mm vidvinkeltagning till närbilder. Kvaliteten blir förstklassig – från bildrutans mittpunkt till den yttre kanten. Den inbyggda 2x extendern hjälper också till att ge ännu större räckvidd och ändå bibehålla 4k optisk prestanda.

För att ge ännu skarpare bilder med hög kontrast använder CJ12ex4.3B mer fluorit och UD glas, kombinerat med Canons specialbeläggningar. Resultatet blir exceptionell kontroll över reflexer och ljusslöjor. Ett nytt internt fokussystem i tre grupper minskar också förändringen av bildvinkel (s.k. breathing) vid fokusering.

Exceptionellt portabelt, smidig hantering
CJ12ex4.3B har helt ny design, är kompakt och väger bara 2,1 kg – alltså jämförbart i storlek och vikt med ett 2/3” HD-objektiv. Nyhetsfilmare placerar ofta kameran på axeln och det här objektivet passar för tagningar i farten. Med sin ergonomiska design och ett bra grepp är det bekvämt att använda under längre tidsperioder. Objektivet har också tre 20-poliga kontakter för enkel samverkan med befintliga HD zoom-/fokusreglage och kan anslutas direkt och samtidigt till ett externt virtuellt hanteringssystem.

CJ12ex4.3B har en digital drivenhet som innebär att kameraoperatörerna kan välja repeterbara zoomlägen och hastigheter, förutom fokus- och bländarinställningar. En 16-bitars kodomvandlare för absolutvärden finns inbyggd i den digitala drivenheten, så att operatörerna snabbt och utan initialisering kan börja filma och använda kamerans korrigeringsfunktion för aberration – perfekt för nyhetsreportage och i naturen, där händelsen kan försvinna lika snabbt som den uppstod. En digital display, inbyggd i den digitala drivenheten, gör det också lätt att ställa in, granska och justera viktiga funktioner på ett liknande sätt som för 2/3” HD-objektiv.

CJ12ex4.3B – viktiga egenskaper:

• 2/3” portabelt vidvinkelobjektiv med 4k upplösning och 12x zoom
  • Exceptionell 4,3 mm brännvidd vid maximal inställning, som sträcker sig till 52 mm (104 mm via inbyggd 2x extender)
  • Enastående optisk prestanda ända ut i bildens kanter med en kompatibel 2/3” 4k-kamera
  • Kombinerar 4k-kvalitet med lätt design och en kompakt storlek som kan jämföras med HD-objektiv, för bekväm placering på axeln
  • Bibehållen 4k-prestanda även när inbyggd 2x extender används
  • Beprövad, högkvalitativ 16-bitars kodning fångar exakt information om zoom, fokus och bländare och stöder korrigering av aberration direkt vid start
  • Tre st 20-poliga kontakter ger bekväm användning med befintliga Canon HD objektivtillbehör och virtuella system.

* Världens vidaste brännvidd för ett 2/3” 4k portabelt objektiv, enligt Canons marknadsundersökningar per den 25 augusti 2015

CJ12ex4.3B bilder
CJ12ex4.3B Specifikationblad [PDF, 44 KB]