Canon lanserar fjärrkontroll för professionella filmkameror och presenterar flera firmware-uppdateringar

Canon, marknadsledare inom digital bild, lanserar en ny kabelbaserad fjärrkontroll till sina professionella filmkameror – Canon Remote Controller RC-V100. Samtidigt presenteras flera nya firmware-uppdateringar för Canons EF- och Cinema-objektiv och för Cinema EOS-kameror.

[MASTER] Canon Remote Controller RC-V100.jpg
Canon Remote Controller RC-V100

Ta kontroll med RC-V100
Utvecklingen av fjärrkontrollen RC-V100 bygger på feedback från marknaden och ger stor kreativ flexibilitet. Installationsmöjligheterna ökar och kompatibiliteten blir bättre i tagningar där flera kameror ingår – så att filmteamen kan koncentrera sig på själva inspelningen.

Fjärrkontrollen når alla kamerans inbyggda funktioner via de vanliga menyerna och det finns speciella gränssnitt för att kontrollera vanliga inställningar som bländare, zoom och vitbalans. Flera mer avancerade justeringar, till exempel knee point/slope och Master pedestal, kan också göras direkt. Stöd för programmerbara inställningar ges genom fyra knappar som speglar hanteringen av de anpassningsbara kameraknapparna 1-4 på själva kamerahuset.

”Vi får ständig inspiration från våra kunder. De är kreativa och kommer med önskemål om att använda våra produkter på nya och annorlunda sätt – ibland på sätt som vi inte ens hade förväntat oss. Den kreativiteten vill vi understödja genom att utöka tagningsmöjligheterna ännu mer, och resultatet den här gången blev utvecklingen av Canon Remote Controller RC-V100”, säger Niklas Andersson Steen, produktchef för foto och cinema på Canon Svenska AB. ”För oss är den feedback vi får från kunderna ovärderlig, och vi hoppas att den här nya fjärrkontrollen kan hjälpa ännu fler av våra kunder att förverkliga sina visioner.”

Den kabelbaserade fjärrkontrollen RC-V100 är kompatibel med flera av Canons professionella filmkameror och Cinema EOS-kameror, inklusive XF300-serien, EOS C100, EOS C300 och EOS C500. En firmware-uppdatering (gratis) krävs för att få kompatibilitet med de kameramodeller som introducerats före lanseringen av den nya fjärrkontrollen.

Ny firmware och uppgraderingar
Kontinuerlig inspelning blir inom kort en tillgänglig funktion för EOS C100, tack vare en gratis firmware-uppdatering som medger oavbruten filminspelning* och möjlighet att ange markörer direkt i kameran. Utvalda ögonblick kan då nås direkt under redigering – bekvämt och tidsbesparande. Dessutom innebär kontinuerlig inspelning att fotograferna kan få tillgång till vissa oupptäckta ögonblick, till exempel vid bröllop, eller bara möjlighet att justera markerade bilder för att få bästa möjliga slutresultat. Kompatibelt NLE-program (Non-Linear Editing) krävs för att fullt ut kunna utnyttja kontinuerlig inspelning. Vid lanseringen kommer funktionen att stödjas av EDIUS Pro 7 från Grass Valley.

Canon meddelar också att det framöver kommer att finnas en avgiftsbelagd uppgradering för funktionen Dual Pixel CMOS AF (DAF) till den professionella filmkameran EOS C300. Dual Pixel CMOS AF är Canons banbrytande teknik som utökar tagningsmöjligheterna och ger en jämn, snabb, högpresterande och kontinuerlig autofokus i filmkameror med stor sensor – för ännu mer kreativ flexibilitet i den dagliga hanteringen. Tekniken lanserades för EOS C100 och har sedan dess efterfrågats av många som använder EOS C300.

Ytterligare en uppgradering gäller korrigering av periferibelysning för objektiven CN E35mm T1.5 L F och EF-S55-250mm F4-5.6 IS STM till EOS C100, EOS C300 och EOS C500**. Korrigering av periferibelysning säkerställer maximal bildkvalitet genom att förhindra att ljuset faller ur i bildrutans kant, som ett resultat av valt objektiv eller tagningsförhållanden.

Säljstart

• Canon Remote Controller RC-V100 och tillhörande firmware-uppdateringar förväntas finnas tillgängliga från juni månad 2014.
  • Kontinuerlig inspelning för EOS C100 via firmware-uppdatering förväntas komma i slutet av februari 2014.
  • DAF-funktionen för EOS C300 via uppgradering av firmware förväntas finnas tillgänglig från maj månad 2014.
  • Firmware-uppdateringen för korrigering av periferibelysning för objektiven CN E35mm T1.5 L F och EF-S55-250mm F4-5.6 IS STM förväntas finnas tillgänglig från juni månad 2014.

* Beroende på minneskapacitet. Ett 64 GB minneskort kan lagra upp till 5 timmar och 55 minuter i maximal kvalitet.
** Endast EOS C300 och EOS C500 med EF-fattning.

Remote Controller RC-V100 bilder
Remote Controller RC-V100 Specification Sheet. [PDF, 33 KB]