Canon tar fram nästa generations bildhanteringsenheter för utökade möjligheter till visuellt uttryck.

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar att Canon Inc. som stöd inför nästa generations 8k-videoinnehåll nu utvecklar en Cinema EOS System 8k-kamera och en 8k referensdisplay för professionell användning. Canon Inc. utvecklar även en systemkamera med en CMOS sensor på cirka 120 miljoner effektiva pixlar. Canons egna tekniker används för att skapa enheter för stillbilder, filminspelning och utmatning som bidrar till att foto- och filmkulturen kan utvecklas.

Cinema EOS System 8K camera.jpgCinema EOS System 8k-kamera
Professional-use 8K reference display.jpg8k-referensdisplay för professionell användning
120-megapixel SLR camera.jpg120-megapixels systemkamera

Obs: Produktbilderna är endast avsedda
för illustrativa ändamål

Canon bedriver forskning och utvecklar enheter som stöd för filmproduktionsbranschen och vill bryta ny mark för visuella uttryckssätt. Via de här nya produkterna vill Canon bidra till smidiga produktionsarbeten, underlätta in- och utmatning av 8k-video och dessutom förenkla sådana processer som konvertering från 8k till 4k samt 4k-beskärning.

Cinema EOS System 8k-kameran kommer att utrustas med en motsvarande Canon Super 35 mm CMOS-sensor, för högupplöst bildprestanda på 8 192 x 4 320 pixlar (cirka 35,39 miljoner effektiva pixlar) – även vid bildfrekvenser på 60 bilder per sekund med ett dynamiskt omfång i 13 steg* och ett mycket stort färgomfång. Kamerans storlek och design ger stor rörelsefrihet och EF-fattningen gör den kompatibel med Canons omfattande sortiment av utbytbara EF-objektiv**.

Den 8k-referensdisplay som utvecklas kommer att ha hög ljusstyrka, hög kontrast (stort dynamiskt omfång) och ett omfattande färgomfång. Med en pixeltäthet på över 300 pixlar per tum – en nivå som närmar sig gränsen för ögats upplösning – kommer den att ge fantastiskt realistiska bilder och återge hårfina förändringar i ljuset, något som tidigare inte varit möjligt. Tillsammans med Cinema EOS System 8k-kameran kommer den dessutom kunna förmedla verkligt imponerande visuella uttryckssätt.

Systemkameran med upplösningen på cirka 120 effektiva megapixlar ska innehålla en Canon CMOS-sensor med hög pixeltäthet från EOS-seriens plattform, något som ger kompatibilitet med alla utbytbara objektiv i EF-serien***. De högupplösta bilder som kameran ska producera återskapar objektens tredimensionella sammansättning, känsla och närvaro – precis som om man själv betraktar dem. Upplösningen är mer än tillräcklig för att skriva ut stora affischer och bilderna kan också beskäras utan att bildupplösning och skärpa behöver offras.

*Ett steg är en måttenhet som används för att uttrycka dynamiskt omfång, och hänvisar till den skillnad mellan bildens ljusstarkaste och mörkaste områden som kan fångas samtidigt.
**I EF-serien finns totalt 96 objektiv. 8k-kameran kommer att vara kompatibel med 78 av dessa modeller (60 EF-objektiv och 18 EF Cinema-objektiv).
***I EF-serien finns totalt 96 objektiv. Systemkameran kommer att vara kompatibel med 60 av dessa modeller.