4k och därutöver: Canon lanserar två högpresterande 2/3" broadcast-objektiv – UJ90x9B och UJ86x9.3B

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar två nya 2/3" 4k broadcast-objektiv - UJ86x9.3B och UJ90x9B. Modellen UJ86x9.3B överstiger till och med 4k-upplösning och båda objektiven har exceptionell optisk prestanda, enastående brännvidd och riktar sig till produktionsmiljöer med direktsändningar.

UJ86x9.3B.jpgUJ86x9.3B
UJ90x9B.jpgUJ90x9B

Förstklassiga bildresultat med 4k
UJ86x9.3B och UJ90x9B ingår i Canons 2/3" 4k-objektivsortiment som ständigt utvecklas och där CJ12ex4.3B nyligen lanserades. Kameraoperatörerna kan nu ta både live-sändningar eller sportevenemang i enastående 4k-kvalitet och för första gången i sortimentet har modellen UJ86x9.3B en upplösning som sträcker sig utöver 4k.

Tack vare avancerad optisk konstruktion säkerställer de nya objektiven exceptionell upplösning ända från bildrutans mitt ut till de yttre kanterna, både med tele och vidvinkel. Större användning av fluorit och UD-glas tillsammans med Canons specialbeläggningar ger exceptionell kontroll över reflexer och ljusslöjor och skarpa bilder med hög kontrast som hanterar många olika färgtoner.

Enastående brännvidd och flexibilitet
UJ86x9.3B har 86x zoom och brännvidd 9,3 – 800 mm, och UJ90x9B går ännu längre med 90x zoom och brännvidden 9 – 810 mm. För att ge kameraoperatörerna många olika tagningsmöjligheter har båda objektiven också en inbyggd 2x extender, som fördubblar styrkan vid telefoto och ändå kan bibehålla exceptionell 4k-upplösning.

4k-tagningar av till exempel direktsända sportevenemang tillåter inte den allra minsta skakning. Tack vare Canons optiska bildstabiliseringstekniker levererar objektiven skarpa resultat och uppnår maximal precision, även vid panorering – något som är nödvändigt för att följa rörliga objekt på sportmatcher och andra evenemang, och att kunna kompensera för återställning till utgångsläget. Operatörerna kan också bibehålla objekten i fokus även i riktigt utmanande situationer, till exempel när det behövs fokus på långt avstånd men med kort skärpedjup.

Konstruerade för att prestera
UJ86x9.3B och UJ90x9B har kompakt design, jämförbar i storlek och vikt med de senaste HD 2/3" broadcast-objektiven, så att de enkelt kan integreras i olika produktionsmiljöer. Båda objektiven har dessutom en 20-polig kontakt för integrering med virtuella system och är helt kompatibla med Canons tillbehör för Canons 2/3” HD broadcast-objektiv.

UJ86x9.3B – viktiga egenskaper:

• 2/3" 4k broadcast-objektiv med enastående hög upplösning, 86x zoom och 9,3 - 800 mm brännvidd (upp till 1600 mm med inbyggd 2x extender)
  • Oöverträffad kvalitet och klassledande prestanda med mer än 4k ända ut i bildkant och i hela zoomomfånget
  • Hög kontrast och hög upplösning i alla våglängder för B-, G- och R-kanalerna i 4k och bortom 4k frekvensbanden
  • Samma storlek och vikt som HD broadcast-objektiv ger flexibel integrering med befintliga tekniska HDTV-uppsättningar och tagningsmiljöer
  • Mer än 4k-upplösning även när bildstabilisering används
  • Full support för virtuella system tack vare inbyggd 16-bitars kodomvandlare
  • Helt kompatibel med befintliga tillbehör för Canons HD broadcast-objektiv

UJ90x9B – viktiga egenskaper:

• 2/3” 4k broadcast-objektiv med 90x zoom och brännvidd 9 - 810 mm (upp till 1620 mm med den inbyggda 2x extendern)
  • Enastående 4k-upplösning som sträcker sig ända från bildens mittpunkt
  • Bibehållen 4k-upplösning även när bildstabilisering används