Canons kompakta kamera för 4k-video och stillbilder – premiär för XC10

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar XC10 – en kompakt, lätt kamera för video och digitala stillbilder med professionell 4k-kvalitet – som vänder sig till konstruktiva filmmakare och entusiaster. XC10 har många av de funktioner som finns i Cinema EOS-serien och flera olika inspelningsmöjligheter. Den är perfekt som fristående kamera för oberoende filmmakare eller som komplement i större filmproduktioner.

XC10.jpg

4k-inspelning för enusiastter
XC10 levererar hisnande resultat i en bildkvalitet som vanligtvis associeras med större kameror och den är lika flexibel och enkel som traditionella kompakta filmkameror. Den avancerade bildbearbetningsmotorn är en kraftfull kombination av en specialutvecklad 1 tums CMOS-sensor och Canons nya bildprocessor DIGIC DV5, som ger blivande filmmakare eller erfarna proffs den blixtsnabba hastighet och kvalitet som krävs för 4k video i många olika bithastigheter.

XC10 passar lätt in i arbetsflöden och i produktioner med befintliga Cinema EOS-kameror. Kameran kan spela in 4k i UHDTV-standard (3840 x 2160) till ett internt CFast™ 2.0-kort med upp till 305 Mbit/s, eller i Full HD (1920 x 1080) till ett SD-kort med upp till 50 Mbit/s, med pro-standard 4:2:2 färgsampling.

I likhet med Cinema EOS-kamerorna levererar XC10 fylliga färger och ISO upp till 20 000, som säkerställer utsökta resultat i svaga ljusförhållanden. Det breda dynamiska omfånget i 12 steg ger livfulla detaljer både i skuggiga och skarpt belysta områden.

Med specialutvecklad 10x optisk zoom och Canons klassledande bildstabiliseringsteknik ges stor frihet för olika inspelningar i professionell 4k-kvalitet. Fotografen kan enkelt växla mellan böljande landskap och närbilder tack vare det flexibla objektivet med brännvidd 27,3-273 mm (motsvarande 35 mm i videoläge). Proffs och entusiaster kan växla mellan filminspelning och stillbildstagning och ta högkvalitativa 12 megapixels bilder, eller ta fram 8.29 megapixels stillbilder från 4k-videoinspelningar.

Kompromisslös design för enkel tagning
XC10 har ett helt nytt designkoncept och ett mycket lätthanterligt kamerahus. Det roterande greppet möjliggör många olika tagningsstilar; här finns viktiga reglage lättillgängligt och en ring för manuell zoom och fokusering. Kameran har en 7,66 cm vinklingsbar LCD-pekskärm med 100 % täckning och direktåtkomst till menysystemet genom en enkel uppsättning fyrvägsmarkörer. En luppsökare på LCD-skärmen ger en mer traditionell tagningsupplevelse.

Kreativitet skapas via expertarbetsflöden
XC10 har ett antal professionella standard codec-format och inspelningslägen som gör att professionella videofilmare enkelt kan integrera kameran i befintliga produktionsutrustningar och arbetsflöden. Canons nya XF-AVC H.264-codec stöder inspelning både i 4k- och Full HD-kvalitet, för smidig integrering i branschstandardens icke linjära redigeringssystem. Canon Log Gamma ger också maximal frihet i efterarbetets redigering och bearbetning, liksom flexibel kvalitetsmatchning med innehåll som tagits med Cinema EOS-kameror. Videofilmare kan dessutom filma i 4k och därefter konvertera till Full HD, för att skapa en slutprodukt med högre kvalitet och få en mer anpassningsbar redigeringsprocess.

Intervalltagning och ett antal inspelningslägen för Fast/Slow motion – inklusive upp till 1200x Fast motion i 4k/Full HD, och upp till 1/4x Slow motion i HD – ger ännu fler kreativa möjligheter.

XC10 är även Wi-Fi-kompatibel. Viktiga funktioner kan fjärrstyras via webbläsare, smartphone eller surfplatta, något som gör att kameran blir en viktig del i utrustningen hos alla som filmar med Cinema EOS-serien.

XC10 – viktiga egenskaper:

• Enastående 4k-video och 12 MP stillbilder från en enda kompakt kamera
  • XF-AVC-filer med hög bithastighet, perfekt för efterbearbetning
  • Flexibel integrering med professionella arbetsflöden
  • Kreativt med Fast/Slow motion-inspelning
  • Inbyggd Wi-Fi ger enkel kontroll via webbläsare/smarta enheter