Canon förbättrar funktionerna i XF205 via kostnadsfri firmware—uppdatering

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar ny firmware till Full HD–videokamera XF205, som förbättrar kamerans brusförhållande i svagt ljus* och som ger Live Streaming av innehåll över IP-nätverk. Feedback från många olika XF205–användare – allt från producenter till bröllopsfilmare – har resulterat i firmware som förbättrar prestandan och inspelningslägena.

XF205

Bättre prestationer i svagt ljus, minskat brus – ny bildkvalitetsinställning
Den första firmware-uppdateringen finns redan nu och ger en ny bildkvalitetsinställning för inspelning med minskat brus, även i svaga ljusförhållanden. Uppdateringen ger frihet att välja den bildkvalitet man föredrar, utifrån inspelningskraven. Användare kan välja aktuell standardinställning som prioriterar kamerans högupplösta inspelning, eller den nya inställningen som prioriterar inspelning med minskat brus.

Stöd för IP Live Streaming
Ännu en firmware-uppdatering kommer att finnas tillgänglig i slutet av juni 2015. Den ger XF205 möjlighet att streama video över IP-nätverk, en funktion som ofta används i broadcast-branschen och som möjliggör överföring av liveinspelningar till nyhetsprogram och webbplatser för videodelning. Dessutom kommer XF205 att kunna arbeta med Fujitsus videoöverföringsutrustning – Fujitsu Network IP-900IID och IP-920D HD/SD Compact Video Decoders** – liksom med programvara*** som stöder IP streaming. Användarna kan då streama video över ett IP-nätverk utan att behöva ändra befintliga arbetsflöden för videoinspelning och redigering på broadcastingstationerna.

Förstärkta funktioner i XF205
Förutom funktioner för IP-videostreaming innebär ny firmware också att två nya inspelningsfunktioner kan utnyttjas. Inspelning i MP4-format kan ske i Slow och Fast motion – upp till 40 % långsammare eller upp till 250 % snabbare. Om Wi–Fi–inställningar används har menyn på XF205 nu ett förbättrat användargränssnitt, för intuitiv och enkel hantering.

Anm. till redaktioner
Firmware-uppgraderingen som möjliggör IP-streaming kommer att stödja följande XF205 videodataformat:

table

*Den nya bildkvalitetsinställningen ger en liten minskning i upplösningen jämfört med den bildkvalitetsinställning som ursprungligen användes i XF205.

**Fujitsu Network IP-900IID och IP-920D är varumärken från Fujitsu Limited, registrerade i Japan och i andra länder. Fujitsu Network IP-900IID och IP-920D beräknas ge stöd för XF205 från april 2015. Fujitsu Network IP-900IID och IP-920D HD/SD Compact Video Decoders kanske inte finns/säljs i alla länder.

***Detaljer om testad programvara beräknas komma i slutet av juni 2015 via Canons japanska hemsida om professionella digitala videokameror: canon.jp/prodv