Canon – först i världen med att producera över 100 miljoner utbytbara objektiv

Canon, marknadsledare inom digital bild, firar en ny milstolpe – EF-seriens objektiv har nu tillverkats i 100 miljoner exemplar*. Canon blir den första tillverkaren i världen som uppnått en produktion på 100 miljoner objektiv, och detta sker bara 11 månader efter 90-miljonersstrecket i maj 2013.

EF_Lineup_100Million_image.jpg

Under de senaste 27 åren, efter lanseringen av EF-objektiven och systemkamerorna EOS i mars 1987, har Canon funnits i framkanten av bildhanteringsbranschen och varit ledande i utvecklingen av många innovativa tekniker, till exempel ultraljudsmotorn, bildstabiliseringstekniken och diffraktiska optiska element i flera lager. Nyligen blev Canons objektiv EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x världens första** supertelezoom med en inbyggd 1.4x extender.

Canons omfattande serie EF-objektiv har stora framgångar överallt i världen, både bland amatörer och yrkesfotografer. Idag består serien av över 80 modeller, något som gör den till marknadens största. Ny utveckling har också vidgat EF-serien för ännu fler användningsområden. I januari 2012 lanserades Canons EF Cinema-objektiv för digital filmproduktion och i september 2012 kom EF-M-objektiven för kompakta systemkameran EOS M.

EF-seriens fortsatta popularitet bevisades återigen – Canon har den globalt största försäljningsandelen på marknaden för digitalkameror med utbytbart objektiv*** – för 11:e året i rad****. I februari 2014 uppnåddes dessutom en annan, ny milstolpe – den kombinerade produktionen av analoga- och digitala EOS-kameror med utbytbara objektiv passerade 70-miljonersstrecket.

Canon fortsätter att förbättra de olika bildteknikerna utifrån sina optiska expertkunskaper, samt att tillverka exceptionella och pålitliga objektiv och kameror som bidrar till att utveckla foto- och filmkulturen. Produkter som ska klara allas behov, från amatörer till professionella fotografer.

* Den 22 april 2014
** Bland utbytbara objektiv för systemkameror
*** Digitala systemkameror och kompaktsystem
**** Baseras på en undersökning gjord av Canon, för perioden 2003 till 2013