Canon firar förstaplatsen för 12:e året i följd på den globala marknaden för digitalkameror med utbytbart objektiv

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar att de för 12:e året i följd innehar den globala förstaplatsen när det gäller största försäljningsandel på marknaden för digitalkameror med utbytbart objektiv¹.

EOS 7D Mark II.jpg
EOS 7D Mark II

Redan 2003² var Canon marknadsledare – vid en tid då digitala systemkameror var något helt nytt och företagets banbrytande EOS 300D lanserades. EOS 300D var en kompakt och lätt kamera med ett konkurrenskraftigt pris och en fantastisk innovation som satte ribban för Canons tillväxt på den här marknaden. Ända sedan dess har Canon ständigt utmanat och funnit nya vägar. Många branschdefinierande produkter har lanserats, till exempel serien EOS-1D för yrkesfotografer och EOS 5D-serien, som banade väg för filminspelning med digitala systemkameror tack vare fullformatssensorn med videokapacitet.

I oktober 2014 lanserade Canon EOS 7D Mark II för avancerade amatörer och den har fått stort beröm för sina snabba bildserier med 10 bilder per sekund och överlägsna autofokusprestationer. I februari kom fem nya kameramodeller som tillskott till serien: EOS 5DS och 5DS R, som har världens högsta pixelantal bland 35 mm digitala systemkameror med fullformatssensor³; EOS 760D och EOS 750D, två instegsmodeller för digitala systemkameror; och EOS M3, en digital kompakt systemkamera med förstklassig prestanda.

Canon har dessutom nyligen⁴ firat en imponerande milstolpe – EF-seriens utbytbara objektiv för EOS-kamerorna har nu tillverkats i 100 miljoner exemplar. Canons omfattande serie EF-objektiv består idag av totalt 97 modeller⁵ och med ett så stort utbud öppnas många olika möjligheter att dokumentera och beskriva världen för alla som äger en EOS-kamera.

Ett imponerande kamerasortiment och progressivt engagemang gör att Canon under 12 års tid legat före konkurrenterna – ända från EOS 300D till EOS 7D Mark II och 2015 års lanseringar – något som bekräftar att Canon är ett branschdefinierande företag som skapar trender och bemöter konsumenternas behov utan omsvep.

¹ Digitala systemkameror och kompakta systemkameror
² Enligt Canons undersökningar
³ Den 6 februari 2015, baserat på en undersökning gjord av Canon