Canon firar produktionsmilstolpen 90 miljoner EF-objektiv

Canon, marknadsledare inom digital bild, har uppnått en ny milstolpe – EF seriens objektiv har nu tillverkats i 90 miljoner exemplar. Och det sker bara lite mer än nio månader efter firandet av 80 miljoner tillverkade objektiv i augusti 2012 – ett mycket bra bevis på hur populära och efterfrågade EF-objektiven är.

EF_90m_Lineup_Milestone_image-v1_0_PR.jpg

Under de senaste 26 åren har Canon funnits i framkanten av bildhanteringsbranschen och bemött kraven med unika innovationer. Produktionen av Canons EF-objektiv startade redan 1987 i Utsunomiyas fabrik, där serien introducerades tillsammans med EOS systemkameror. Allt sedan dess har den globala efterfrågan på Canons EOS-produkter och objektiv vuxit stadigt och år 2011 dröjde det bara nio månader mellan tillverkningen av 60 och 70 miljoner enheter. För att klara denna efterfrågan har Canon utökat produktionen med anläggningar i Taiwan, Malaysia och Japan.

Canon har alltsedan starten fortsatt driva bildhanteringsbranschen framåt och introducerat många ”världens första”*, till exempel ultraljudsmotorn i objektiv, bildstabiliseringstekniken, de diffraktiska optiska elementen i flera lager och antireflextekniken SWC (Subwavelength Structure Coating).

EF-objektiv – jämn precision och stor flexibilitet
I maj i år presenterade Canon supertelezoomen EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x, utrustad med en intern 1,4x extender som ger en utökad brännvidd på 200-560 mm. Canons sortiment av EF-objektiv består idag av 80 modeller**, inklusive EF Cinema-objektiv för film- och TV-produktion.

Canon kommer fortsatt att förbättra sina olika bildbehandlingstekniker utifrån sina optiska expertkunskaper, sträva efter att tillverka exceptionella och pålitliga objektiv och på så sätt bidra till att utveckla foto- och filmkulturen. Canons sortiment tillgodoser behoven hos alla fotografer – från förstagångsanvändare till avancerade amatörer och yrkesfotografer.

Produktionsmilstolpar för EF-objektiv:

• 1995: Produktionen av EF-objektiv överstiger 10 miljoner enheter
  • 2001: Produktionen av EF-objektiv överstiger 20 miljoner enheter
  • 2006: 30 miljoner EF-objektiv har producerats
  • 2008: Milstolpen 40 miljoner enheter uppnåddes i april
  • 2009: 50 miljoner enheter producerade
  • 2011: 60 miljoner enheter uppnåddes i januari
  • 2011: 70 miljoner enheter uppnåddes i oktober
  • 2012: 80 miljoner enheter uppnåddes i augusti

Produktionen startade 1987 och utvecklingen har skett i fyra produktionsanläggningar: Canon Inc., Sdn Bhd., Utsunomiya och Oita.

* Bland utbytbara objektiv för systemkameror
** Antalet modeller inkluderar EF Cinema-objektiv. EF-objektiv: 71 modeller, EF Cinema-objektiv: 9 modeller

<br /><br />Pressmeddelanden
Pressarkiv