Canon får två högt ansedda EISA utmärkelser för kamerorna EOS och LEGRIA

Canon meddelar idag att företaget mottagit två utmärkelser från EISA (European Imaging and Sound Association), Europas främsta sammanslutning inom ljud och bild. Den populära systemkameran EOS 1200D har fått utmärkelsen ‘European Consumer DSLR Camera 2014-2015’ och den innovativa videokameran LEGRIA mini X ‘European Lifestyle Camcorder 2014-2015’ – en bekräftelse på den exceptionella kvaliteten i Canons expansiva produktsortiment.

European Lifestyle Camcorder 2014-2015.jpg
European SLR Camera 2014-2015.jpg
European Lifestyle Camcorder
2014-2015
European SLR Camera
2014-2015

EISA-utmärkelserna röstas fram av en expertjury, som består av redaktörer från mer än 50 framstående tidskrifter i 20 europeiska länder. Utmärkelserna hyllar produkter som kombinerar den mest avancerade tekniken, eftersökta funktioner och effektfull design med påvisbart och otvetydigt mervärde. Enligt dessa kriterier bedömdes i år LEGRIA mini X och EOS 1200D vara de bästa i sina respektive klasser.

”Vi strävar efter att inför våra kunder kunna visa upp produkter som lämnar rum för att utforska nya, kreativa möjligheter. Och det är verkligen fallet med både EOS 1200D och LEGRIA mini ”, säger Niklas Andersson Steen, produktchef för foto och cinema på Canon Svenska AB. ”Vi är oerhört stolta över det här resultatet och det känns fantastiskt att våra fortlöpande ansträngningar att bana väg för ledande tekniker har fått ett så fint erkännande. Att konsumenterna ska ges möjlighet att berätta sina historier på olika sätt är av största vikt för Canon. EISA-juryns erkännande är ett bevis på flexibiliteten och kvaliteten i dessa två produkter, och ett tydligt tecken på att vi uppnår den grundläggande visionen för vår verksamhet.”

Bästa europeiska systemkamera 2014-2015: Canon EOS 1200D
Så här kommenterade EISA:s jury Canon EOS 1200D: ”Den här kompakta lättviktaren och lättanvända, enklare digitala systemkameran passar både nybörjare och erfarna användare som har en budget att hålla sig till. APS‐C CMOS-sensorn på 18 megapixlar, tillsammans med kamerans DIGIC-4-processor, levererar högkvalitativa bilder med bra dynamiskt omfång och lågt brus upp till ISO 1600 och därutöver. En speciell smartphone-app, EOS Companion, hjälper nya användare att få ut det bästa av kameran och med andra funktioner som en LCD-skärm med 460 000 punkter, 63‐zoners Dual Layer mätningssensor, objektivkorrigering direkt i kameran och ett antal kreativa filter, erbjuder Canon EOS 1200D exceptionellt mervärde för pengarna.”

Bästa europeiska Lifestyle-videokamera 2014-2015: Canon LEGRIA mini X
Så här löd EISA-juryns kommentarer om Canon LEGRIA mini X: ”Den andra generationen av den här lilla kameran tar Canons ursprungliga innovativa koncept ännu längre. LEGRIA mini X har många talanger, med roterande pekskärm perfekt för att ta video-'selfies', justerbart stativ så att kameran kan placeras var som helst och 170o ultravidvinkelobjektiv som fångar alla händelser. Full HD-video (25p eller 50i) levereras av Canons f/2,8-objektiv och 1/2,3‐typ, 12,8 megapixels CMOS-sensor både i MP4- och AVCHD-codec, tillsammans med okomprimerat LPCM stereoljud från den interna mikrofonen. Generösa anslutningsmöjligheter inkluderar ett 3,5 mm uttag för en extern mikrofon, hörlursuttag plus mini HDMI, mini USB och Wi‐Fi, som ger enkel filöverföring. Och med det senare kan LEGRIA mini X hanteras trådlöst från en smart enhet. Genuint flexibel. Det här är en perfekt partner för dina vardagsäventyr.”

För pressmaterial och högupplösta bilder besök vårt pressrum: http://www.canon.se/About_Us/Press_Centre/index.asp

Pressarkiv