Varje bild, överallt – Canon uppdaterar irista

Canon, marknadsledare inom digital bild, presenterar nya och spännande uppdateringar i sin molnbaserade bildhanteringstjänst irista. Det här är en del av nästa utvecklingsfas för den plattform som lanserades i juni. Uppdateringarna ger bättre anslutningsmöjligheter, enklare användning, förbättrade och nya funktioner, ny och optimerad design för surfplattor, möjlighet att skapa egna fotoböcker i irista och direktintegrering med Canons Wi-Fi-kameror.

irista.jpg

Redan nu kan integreringen med Canons Wi-Fi-kameror utnyttjas. På kameran kan irista väljas som alternativ för direktuppladdning. Bilderna lagras direkt på plattformen och kan nås från alla kompatibla enheter via en enkel knapptryckning.

Från december 2014 kan plattformen dessutom användas av ännu fler enheter och blir kompatibel med många av de populäraste iOS- och Android-surfplattorna. Alla funktioner i irista ska kunna nås via en surfplatta och stödet för olika skärmstorlekar utökas, så att hela bildbibliotek kan hanteras när man befinner sig på resande fot.

irista kommer också att erbjuda integrering med Adobe™ Lightroom, så att bilder kan redigeras i Lightroom och lagras direkt på irista för att få en enda lagringsplats för alla fotografier. Andra funktioner för integrering med Lightroom innehåller publicering av XMP-data på irista, möjlighet att söka XMP-data för att kunna filtrera bilderna efter Lightroom-metadata samt synkronisering av foton som redigeras om från Lightroom.

Framöver ska man också kunna använda det bildbibliotek man lagrat i irista för att skapa och beställa fotoböcker. Bilderna väljs och designas direkt i irista, beställningen skickas in och resultatet blir en vacker, tryckt fotobok av förstklassig kvalitet. Dessutom kommer det att finnas möjligheter att skriva ut bilderna direkt från irista.

”Det var spännande att lansera tjänsten irista i juni, men det var bara början”, kommenterade Floris Oranje, New Business Developer på Canon Europe. ”Vi fortsätter lyssna på feedback från våra användare och är idag mycket nöjda med att kunna presentera den första av många framtida utvecklingsfaser.  Nu erbjuder vi optimering för surfplattor, integrering med Canons Wi-Fi-kameror, fotoböcker och andra samordningar för arbetsflöden med populära Adobe™ Lightroom. Tjänsten irista blir mer än bara ett lagringsalternativ för fotografier – det blir en tjänst där användarna kan dela bilder, njuta av dem och lära sig mer om bildbehandling.”

För att passa individuella behov har irista flera olika lagringsalternativ. Ingångsnivån ligger på upp till 10 GB gratis. Avancerade entusiaster eller yrkesfotografer behöver större lagringsutrymme och kan välja mellan alternativen 50 GB och 100 GB för följande månads- eller årsavgift:

• Upp till 50 GB: €4.99 per månad, eller €49.00 per år
  • Upp till 100 GB: €10.99 per månad, eller €109.00 per år