Canon lanserar ny varumärkeskampanj och bjuder in konsumenterna till 'Come and See'

Canon, marknadsledare inom digital bild, meddelar idag att man lanserar en ny genomgående varumärkeskampanj för Europa, Mellanöstern och Afrika. Som en del i en 3-årig strategi ska 'Come and See'-kampanjen bjuda in betraktaren att titta närmare på sin omgivning och inspirera till att fånga allt som händer runt omkring oss varje dag.

Come and See.jpg

Dagens konsumenter fotograferar och delar med sig på ett helt annat sätt än tidigare och Canon vill inspirera och ge stöd på den fotografiska resan. Med nya bildtekniker och kvalitetsutrustning hjälper Canon konsumenterna att skapa fascinerande historier samt bevara och dela med sig av alla minnen och speciella ögonblick.

Kampanjen 'Come and See' lanseras på photokina, världens största fotomässa, och är den första delen i Canons nya kommunikationsstrategi för EMEA. Kampanjen inleds med Tv-reklam på utvalda marknader.

Kampanjen sjösätts med två överraskande 'Come and See'-berättelser. Den första är en Calcio Storico-match – ett fotbollsspel med rötter i antiken. Bland konstgallerier och turistattraktioner i Florens spelas en 1500-talsvariant av fotboll som mer leder tankarna till gladiatorspel än till UEFA Champions League™. Spelarna bär historiska kostymer och de tacklar, brottar ner och jagar varandra för att ta bollen och vinna den allra förnämsta sporttrofén – en ko. Den andra berättelsen visar en flock rådjur som utforskar bostadsgatorna nära Epping Forest i sydöstra England. Invånarna sover lugnt i sina sängar medan rådjuren strövar omkring i det fridfulla bostadsområdet – och äger natten. Filmerna spelades in med Canon EOS C500 och EOS C300 under flera dagar, för att fånga det oväntade i båda historierna.

Den kände brittiske filmmakaren Jonathan Glazer har producerat och regisserat kampanjens TV-reklam. Hans revolutionerande verk spänner över allt från biofilmer till musikvideor för Jamiroquai och Radiohead. Mest känd är han kanske för sina reklaminslag för till exempel Nike™, VW™, Stella™ och Levis™, inklusive den berömda och banbrytande reklamen Guinness™ Surfer, som toppar många listor som ett av de bästa reklaminslagen någonsin.

Canons kampanj ska fängsla och inspirera via många olika marknadsföringskanaler runt om i Europa, Mellanöstern och Afrika, bl.a. online och social medier. Innehållet kommer att utvidgas vidare för att engagera konsumenterna i 'Come and See', och bjuda in till att dela berättelser och ögonblick via sociala medier. Kampanjmaterial kommer också att finnas synligt hos Canons återförsäljare.

På 'Come and See'-webbplatsen bjuds man in ”bakom kulisserna” och här finns också berättelser om teknik och produkter. Resefotografen Christoffer Pillitz och naturfotografen Jamie Hall har gjort ett antal produktbaserade 'How-to'-filmer, där konsumenterna får tips om fotografering med Canons produkter.

”Storytelling via fotografier växer mer och mer och bara i år förutspår man att nästan en biljon bilder kommer att tas*. Det är en spännande tid att vara ett världsledande företag inom bildbearbetning”, säger Nigel Taylor, Consumer Imaging Marketing Communications Director, Canon Europe. ”I åttio år har vi uppmuntrat alla att berätta sin egen unika historia, genom att fotografera, dela med sig, skriva ut och bara njuta av fotograferingens ädla konst. Vi vill inte bara förse konsumenterna med de verktyg som behövs för att fånga, lagra och dela värdefulla ögonblick. Vi vill också inspirera dem till att upptäcka ögonblick och skaffa sig erfarenheter under resans gång.”

Canons team arbetade tillsammans med Canon Europas reklambyrå JWT för att ta fram det kreativa, Fever står för PR-delen , och mediastrategin för EMEA har tagits fram av PHD. Mer information finns på webbplatsen 'Come and See': www.canon-europe.com/comeandsee.


* Källa: År 2013 förutspådde Yahoo att 880 miljarder foton kommer att tas under 2014

spacer
					image
Pressmeddelanden
Nyheter om Canon
Nyheter om produkter och lösningar för företag
Nyheter om konsumentprodukter
Nyheter från Canon Inc
Information
Pressarkiv
Bildbank
RSS - Nyheter direkt till dig
Nya konsumentprodukter från Canon
Nya produkter och lösningar för företag från Canon
Corporate nyheter från Canon