Canon tittar på framtiden för bildhantering och digitala tjänster på konsumentmarknaden under EXPO Paris 2015

Canon, marknadsledare inom digital bild, delar med sig av framtida visioner för konsumenterna i bildhanteringens snabbt föränderliga värld. Canon utvecklar hela tiden nya sätt för att alla ska få glädje av sina minnen. Under Canon EXPO 2015 i Paris visar Canon en spännande samling koncept och tekniker, som i grunden kommer att förändra sättet att fånga in, lagra och dela bilder i framtiden.

expo-banner.jpg

Alessandro Stanzani, Head of Consumer Imaging Group, Canon Europe, kommenterar: - EXPO är en otroligt spännande tid för oss. Under de senaste fem åren har vi utnyttjat vår kunskap, erfarenhet och expertis för att flytta fram gränserna inom bildbehandling. Vi förändrar vår konsumentverksamhet för att motsvara kundernas behov och fokuserar på att skapa nya digitala konsumenttjänster tillsammans med våra lovordade utrustningar.

• I allt som visas i Paris finns vårt engagemang för att förmedla upplevelser som gör bildbearbetningen till ett ännu större glädjeämne. Det kan gälla allt från att återuppleva fina minnen hemma via Canons trådlösa lagringsstation Connect Station, eller att få möjlighet att se saker som inte går att upptäcka med blotta ögat – via kameran som har maximal ISO på 4 miljoner. De bästa bilderna representerar ovärderliga minnen. Alla ska kunna njuta av sina minnen i bästa möjliga kvalitet. På EXPO 2015 visar vi många spännande nyheter som förändrar dagens, morgondagens och framtidens sätt att interagera inom bildbehandling.

Stöd under hela bildresans gång
Foton och filmer blir allt viktigare, även emotionellt, och vi fotograferar hela tiden mer och mer. Canon fortsätter tänja på gränserna inom bildbehandlingsteknik och banar väg för nya upplevelser och kreativa möjligheter. Canons stöttar konsumenterna med produkter och digitala tjänster under hela bildresans gång och gör det lättare för alla att få bästa möjliga resultat av foton och filmer – oavsett vilken Canon-enhet som använts.

Canons utfästelse att förbättra och utöka digitala tjänster och fotoappar för smartphones bekräftas på EXPO, där de senaste lösningarna visas för till exempel stora och hela tiden växande fotobibliotek. Förvärvet av företaget Lifecake i april 2015 innebär att Canon kommer att förhandsvisa nya möjligheter och ett fräscht utseende för den molnbaserade bildhanteringstjänsten irista. På EXPO visas också hdbook EZ – en app som snart lanseras för smartphone, surfplatta och PC. Appen väljer på ett intelligent sätt ut de bästa bilderna från fotografens bild- och filmbibliotek och skapar automatiskt en personlig fotobok på bara några minuter.

Andra höjdpunkter när det gäller tekniska koncept, produkter, lösningar och tjänster innefattar:

• 8k-kamera: En kamera med ett helt nytt koncept och stöd inför nästa generations 8k-videoinnehåll. Kameran tar allt från enastående naturdokumentärer i Amazonas regnskog till spännande sporthändelser på hemmaarenan – och i en kvalitet som är helt överväldigande
  • 120-megapixelskamera: Den här prototypkameran producerar högupplösta bilder som återskapar objektens tredimensionella sammansättning, känsla och närvaro – precis som om man själv rent fysiskt betraktar dem – perfekt tillsammans med 3D-utskrifter eller hologramteknik
  • 250 MP CMOS-sensor: Canons senaste CMOS-sensor har 30 gånger högre upplösning än 4k-video* – alltså världens högsta pixelantal** för en CMOS-sensor*** – den kan till och med ta bilder där bokstäverna på en flygplanskropp kan urskiljas på cirka 18 km avstånd från tagningsplatsen
  • Kamera med maximal ISO på 4 miljoner: Canons nya kamera med ultrahög känslighet spelar in färgfilmer i Full HD i miljöer med extremt svagt ljus och i situationer som tidigare varit omöjliga
  • Intelligent Imaging for Life: Med tekniken Intelligent Imaging for Life skapar man en levande tavla för alla minnen. Det här är en innovativ, intuitiv teknik där man kan hämta och interagera med alla sina foton och filmer på helt nya sätt, inklusive möjlighet att dela, beskära och skriva ut bilderna från en interaktiv bordsskiva

Alla som inte har möjlighet att komma till EXPO kan titta på teknikkoncepten och bildbehandlingslösningarna virtuellt, och läsa om alla höjdpunkterna här: http://www.canon-europe.com/expo

Mer information finns på våra särskilda sociala kanaler för Canon EXPO:

*Med fem bilder per sekund
**Den 7 september 2015, baserat på en undersökning gjord av Canon
***På en CMOS-sensor som är mindre än en 35 mm fullformatssensor