Disneyland Paris använder Canons Cinema EOS produkter i sin nya attraktion Ratatouille

Canon, marknadsledare inom digital bild, kan med stolthet meddela att Walt Disney Studios Park nu också är en av de prestigefyllda användarna av produkter som ingår i Cinema EOS System. Flera filmer för den nya attraktionen Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy har spelats in i 4k-upplösning med en kombination av fem Cinema EOS C500 och EOS-1D C. Många olika Canon-objektiv har använts, bland annat mer än 20 EF-objektiv i L serien och EOS Cine-objektiv. Den hyllade franske filmmakaren Sébastien Devaud, som var en av de första att använda systemkameror för filminspelning, står för inspelningarna.

Disney Ratatouille

Attraktionen Ratatouille: l’Aventure Totalement Toquée de Rémy bygger på den mest franskinspirerade av alla Disney-Pixars animerade filmer (från 2007) och efter 5 års byggnadsarbete öppnades attraktionen den 10 juli 2014. För Disneyland Paris blev det här en riktig utmaning och man beslöt direkt att filma i 4k. Ultra High Definition (UD) har en upplösning på 8 megapixlar, 4 ggr högre än High Definition (HD), något som ger en fantastiskt känsla. Under 2014 sågs en väsentligt ökad försäljning av UHD TV-apparater på marknaden, och enbart i maj månad 2014 såldes fler än under hela året 2013.

Canon är pionjär inom utvecklingen av 4k-kameror. Cinema EOS C500 och multimediakameran EOS-1D C lanserades redan 2012 och blev snabbt populära i TV- och filmproduktion. Disney testade olika varumärken och produkter på marknaden och valde slutligen båda dessa EOS-kameror för projektet, eftersom de kunde producera professionell kvalitet och klara av den utmanande inspelningsmiljön (ljus, 3D-projicering etc.) på det bästa sättet. EOS-1D C kunde med sin kompakta storlek fästas på attraktionens ratmobiles (vagnar utformade som råttor), med enheter ombord som var specialdesignade för detta arbete.

Stéphane Dery, chef för Professional Imaging Group, Canon Frankrike, kommenterar: ”Vi känner oss mycket hedrade av att kunna räkna Disneyland Paris som ett av de varumärken som beslutat sig för att sätta sin tillit till Canon Cinema EOS System för sin nya attraktion. Detta samarbete visar ännu en gång vilken obestridd sakkunskap som Canon besitter inom bildhantering och den optiska branschen – och speciellt då när det gäller 4k.”

Disneyland Paris bilder
Pressarkiv