irista från Canon – where every image lives

Canon, marknadsledare inom digital bild, lanserar irista – en avancerad, molnbaserad plattform för bildhantering, där användarna kan nå, njuta av och hantera sina bildbibliotek på ett helt nytt sätt.

photo.png

Idag tar vi tusentals digitala fotografier som ligger spridda på många olika enheter. irista är framtaget för att hjälpa till att skapa hela bildbibliotek på ett enda centralt ställe. Betaversionen av den här plattformen kallades tidigare Project1709. Nu gör irista det enkelt att hitta alla bilder, oavsett vilken enhet som användes vid tagningen – kamera eller smartphone.

irista skapades utifrån fyra konsumentbehov:

• Enkel att använda: Det går snabbt och enkelt att hitta vilken bild som helst i en uppsättning foton
  • Ansluten: Bilder kan delas direkt på sociala nätverk
  • Inspirerande: Ett enda ställe där alla kan interagera med sina bilder, utveckla sina fotograferingskunskaper och få ut det mesta möjliga av sina bilder
  • Full kontroll: Alla bilder lagras säkert på ett enda ställe, så att de kan nås när som helst, var som helst

irista bygger på Canons långa erfarenhet och expertkunskaper inom bildbehandling och passar alla som vill hantera sina minnen på ett bra sätt. Plattformens design och själva upplevelsen gör att användarna kan ta tillbaka kontrollen över sina bildsamlingar.

Tjänsten stöder många olika filtyper och har ingen begränsning på filstorlek och laddar automatiskt upp nya tillägg till bildsamlingarna. Ett snyggt användargränssnitt och en effektiv sökfunktion innebär att en bild kan hittas utifrån många olika kriterier. Funktionerna har en tydlig design, med anpassningsbar tidslinje och filtreringsmöjligheter efter taggar. Allt för att lättare kunna hitta foton via datum, platser, egna användartaggar, objektiv och mycket, mycket mer. Social integrering med Facebook® och Flickr betyder att användare – direkt från irista-gränssnittet – kan publicera bilder på båda plattformarna och även spåra kommentarer.

”Vi tar fler foton på fler enheter än någonsin tidigare, men det kan vara svårt att få glädje av alla våra bilder när de lagrats på olika ställen”, säger Alessandro Stanzani, chef för Canon Consumer Imaging Group, Europa. ”Med irista har vi skapat en plattform som löser just det problemet. irista är för närvarande den enda tjänsten av den här typen. Den är uppbyggd helt kring användarnas behov och vi fick mycket feedback under betafasen av projektet. Det här är en ovärderlig resurs för alla som gillar sina bilder och plattformen kommer bara att bli bättre och bättre allteftersom vi lägger till fler funktioner framöver.”

irista är tillgänglig för alla, med lagringsalternativ i flera nivåer för att passa olika behov. Ingångsnivån för molnlagringsutrymmet är 10 GB, helt kostnadsfritt. Den nivån innehåller plattformens alla funktioner och ger entusiastiska fotografer en perfekt plats för att hantera bibliotek eller speciella fotoprojekt. För de som behöver större kapacitet finns alternativ i nivåerna 50 GB och 100 GB, till en månatlig kostnad eller årsavgift.

Trappsteg för irista-abonnemang:

• Upp till 10 GB: Kostnadsfritt, fullständiga funktioner
  • Upp till 50 GB: €4.99 per månad, eller €49.00 per år
  • Upp till 100 GB: €10.99 per månad, eller €109.00 per år

irista är tillgängligt på engelska, tyska, franska, italienska och spanska. Anmälning sker på: http://www.irista.com/

För pressmaterial och högupplösta bilder besök vårt pressrum: http://www.canon.se/About_Us/Press_Centre/index.asp

irista bilder
Pressarkiv