Canon Explorer Magnus Wennman i unikt välgörenhetsprojekt med Fotografiska & Hand in Hand

Canon, marknadsledare inom digital bild, är stolta över att meddela att fotograf Magnus Wennman, medlem i Canons Ambassadörsprogram, är aktuell med en utställning av sina bilder från två resor till byprojektet Tamil Nadu i södra Indien. Utställningen är ett samarbete mellan välgörenhetsorganisationen Hand in Hand, Fotografiska och Magnus Wennman (Aftonbladet) och syftet är att belysa livssituationen för de som lever på botten av samhället i en av världens största ekonomier.

Magnus Wennman, vinnare av två World Press Photo Awards och Årets Fotograf 2009, 2011, 2013 och 2014 ingår i Canons Ambassadörsprogram, som Explorer. Canon Explorers är nationellt erkända fotografer och filmmakare från hela Europa.

Magnus berättar
– För mig har det här arbetet handlat om att uppmärksamma människor som annars aldrig syns i media eller larmrapporter. Det finns ingen större dramatik i fattigdomen, den är bara grå och konstant. Det är människorna mitt emellan. Det har varit viktigt att på ett ärligt sätt dokumentera de här människornas vardag. En vardag de flesta väljer att blunda för.

Samtliga bilder i utställningen är tagna med Canon EOS 5D Mk III.

Utställningen, som heter ”In Between”, kommer att vara tillgänglig för allmänheten på Fotografiska mellan den 3 och 26 oktober. Hand in Hand anordnar en välgörenhetsgala som inviger utställningen den 2 oktober och de pengar som inbringas där kommer att gå till organisationens byprojekt i Indien.

- Den ekonomiska utvecklingen i Indien går idag snabbt - trots detta finns det idag 300 miljoner personer som lever på under 1,25 USD om dagen så behövs det långsiktig hjälp för att nå en hållbar förändring. Vi använder oss av en modell som bygger på hjälp till självhjälp och tror på företagande och jobbskapande som en långsiktig väg ut ur fattigdom. Efter att vi nu har skapat 1,7 miljoner jobb som hjälpt över 8 miljoner människor till en bättre livssituation är vi säkra på att denna metod fungerar, säger Charlotte Bohman, Generalsekreterare Hand in Hand Sweden.

Om Hand in Hand
Hand in Hand bekämpar extrem fattigdom genom utbildning och företagande. Vår vision är att skapa 10 miljoner jobb och på så sätt medverka till att utrota världsfattigdomen. Vår affärsmodell är effektiv och framgångsrik - totalt har över 1,2 miljoner kvinnor deltagit i självhjälpsgrupperna i Indien, Afrika och Afghanistan vilket har resulterat i fler än 1,2 miljoner företag och att över 1,7 miljoner jobb har skapats. Detta innebär att fler än 8 000 000 människor fått bättre livsvillkor.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök vårt pressrum: http://www.canon.se/About_Us/Press_Centre/index.asp