Canon tilldelas fyra utmärkelser av TIPA 2015

Canon, marknadsledare inom digital bild, tilldelas fyra utmärkelser från TIPA (Technical Image Press Association), en av världens ledande pressorganisationer för foto och bild. TIPA-utmärkelser delas varje år ut till de bästa bildprodukterna som lanserats under de senaste 12 månaderna och 2015 har Canon återigen fått erkännande för de tekniska innovationerna i sin breda produktportfölj. Canons TIPA-utmärkelser gäller:

Best DSLR Expert_154
Best DSLR Expert:
EOS 7D Mark II
Best Easy Compact Camera_242
Best Easy Compact Camera:
IXUS 160, IXUS 165 och IXUS170
Best Expert DSLR Zoom Lens_162
Best Expert DSLR Zoom Lens:
100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Best Pro DSLR Lens_162
Best Pro DSLR Lens:
EF 11-24mm f/4L USM

• Best DSLR Expert: Canon EOS 7D Mark II
  • Best Expert DSLR Zoom Lens: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
  • Best Professional DSLR Lens: Canon EF 11-24mm f/4L USM
  • Best Easy Compact Camera: Canon IXUS 160, IXUS 165 och IXUS 170

TIPA-juryn består av redaktörer från 27 av världens ledande foto- och bildtidskrifter i 16 olika länder och från fem kontinenter. Juryn träffas årligen för att diskutera de senaste bildprodukterna, och allt från innovation till design och övergripande produktkvalitet tas med i utvärderingen – för att kunna välja ut och uppmärksamma de allra bästa produkterna och teknikerna.

”Vi är stolta över att återigen ha fått ta emot ett antal utmärkelser från TIPA. Varje år försöker vi flytta fram gränserna och skapa innovativa produkter för fotovärlden, och hederstecknen från TIPA belyser våra fortlöpande prestationer”, säger Niklas Andersson Steen, produktchef för foto på Canons Svenska AB. ”Vi vill inspirera och bjuda in alla att se på världen runt omkring och göra det roligt att fotografera, oavsett kunskapsnivå. De utmärkelser vi fått spänner över alla produktområden – från våra konsumentmodeller till yrkesfotografernas – något som verkligen visar vårt stora engagemang både för kvalitet och innovation.”

Citat från TIPA:s jury:

Best DSLR Expert: Canon EOS 7D Mark II
Canon EOS 7D Mark II tilltalar alla fotografer som vet vad en digital systemkamera kan leverera. Här finns en 20,2 megapixels APS-C CMOS-sensor i ett vädertåligt och dammskyddande hölje av magnesiumlegering tillsammans med Dual DIGIC 6-processorer. Kameran tar 10 bilder per sekund, har ett autofokussystem med 65 punkter (samtliga korssensorer) och sökaren täcker 100 %. Spännande funktioner är HDR (High Dynamic Range) och multiexponering, intervalltagning och bulbtimer för lång exponering. Kameran har dubbla kortplatser för både SD- och CF-kort. Som stöd till inspelning i Full HD finns Dual Pixel CMOS AF, stereomikrofon och inbyggda hörlursanslutningar.

Best Expert DSLR Zoom Lens: Canon 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM
Canons objektiv EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM utvecklades för fullformat, men är lika fördelaktigt för alla som använder kameror med APS-C-sensorer och som vill ha ännu större förstoring. Objektivet har en bildstabilisator i 4 steg och snabb, nära nog ljudlös autofokusering (USM). Objektivets uppbyggnad med 21 linser i 16 grupper, inklusive fluorit och UD-superglas, ger hög bildkvalitet över hela bilden och här finns också Canons ASC beläggning (Air Sphere Coating) som minskar ljusslöjor och reflexer. En 9-bladig cirkelformad bländare levererar jämn och imponerande bakgrundsslöja (bokeh). Bakfokuseringen, med en flytande linsgrupp, ökar AF-hastigheten och säkerställer konsekvent bildkvalitet för alla fokuseringsavstånd. Zoomen har också en mekanism för att justera zoomringens vridmoment. I paketet inkluderas dessutom ett stativfäste.

Best Pro DSLR Lens: Canon EF 11-24mm f/4L USM
Canon-användarna har nu tillgång till världens bredaste vidvinkel för ett raktecknande zoomobjektiv. Den minimala närgränsen för EF 11-24mm f/4L USM är 28 cm (11 tum), något som ger obetydlig bildförvrängning genom hela zoomomfånget. Objektivet har 16 linser i 11 grupper, med ett zoomsystem i tre grupper och bakfokusering. Den nya designen innehåller fyra asfäriska linser som minskar distorsionen från bildrutans mittpunkt till den yttre kanten, och en optisk strålgång som ger raka linjer med minimal krökning i hela zoomomfånget. Objektivet har också ett Super UD-glas och ett UD-glas som väsentligt minimerar kromatisk avvikelse och här finns också Canons SWC-behandling (Subwavelength Structure Coating) som minskar ljusslöjor och reflexer. Objektivet har skyddstätningar mot damm och vatten och man har ständig möjlighet till manuell fokusering, även i autofokusläge.

Best Easy Compact Camera: Canon IXUS 160/165/170
Canon har motarbetat den allrådande trend som förmodligen satte stopp för framtagning av nya, spännande och enkla kameror. De har istället fortsatt utvecklingen och Canon IXUS 160/165/170 är kompakta och mycket prisvärda kameror som ger oss det som kameratelefonerna inte klarar: optisk zoom med stort zoomintervall och en enastående bildkvalitet. IXUS 170 är till exempel en exceptionellt tunn kamera (22,6 mm) med ett mycket stort zoomintervall: 12x (motsvarande 25-300 mm). Den har en 20 megapixels sensor och intelligent bildstabilisering, Canons anpassningsbara optiska bildstabilisator som hjälper till att få skakningsfria stillbilder och HD-video i 720p. Smart Auto-läget väljer automatisk de lämpligaste inställningarna för scenen, eller utifrån ett antal lägen med specialeffekter. IXUS 165 innehåller också intelligent bildstabilisering, och både IXUS 165 och IXUS 160 har 8x zoom och en 20 megapixels sensor.