Fotografen Tom Svensson ny medlem i Canon Explorers

Tom Svensson har tilldelats medlemskap i Canon Explorer som är en del i ett ambassadörsprogram för framstående fotografer. Som bevarandefotograf använder Tom Svenssons sina bilder för att skapa uppmärksamhet åt utrotningshotade djur.

Som andre svensk har Tom Svensson blivit utnämnd till Explorer i Canons ambassadörsprogram för fotografer i Europa. Tom Svensson är en erkänd bevarandefotograf med medlemskap i både Naturfotograferna/N och IEPA (International Environment Photographers Association). Till vardags arbetar han på avelsanläggningen Nordens Ark vars uppgift är att bevara och rädda utrotningshotade djur. Tom Svensson är djup engagerad i uppgiften att bevara arter och reser jorden runt som både fotograf och föreläsare.

– Jag har alltid fotograferat med Canon och är mycket glad över utnämningen till Explorer. Det betyder enormt mycket i mitt arbete att få ett fördjupat samarbete med ett seriöst företag som delar mina värderingar kring bevarande av djurarter, säger Tom Svensson.

Tom Svensson började som fotograf 2005 med en Canon 20D. Idag består hans utrustning av EOS1 Mark IV samt en 1DX. Till kamerorna använder han bland annat objektiven 17-40mm, 24-70mm 2,8, 70-200mm 2,8, 300mm 2,8, 500mm samt blixten 580EX.

Canons ambassadörsprogram består av Explorers som är erkända fotografer på en nationell nivå samt Ambassadörer som även innehar bredare internationella framgångar. I programmet finns sedan tidigare två andra svenskar, Explorern Magnus Wennman samt Ambassadören Brutus Östling.

Som Canon Explorer kommer Tom Svensson att delta på ett antal evenemang framöver och dela sin passion för Canon och bevarandefotografering. Redan under Fotomässan i Stockholm 23-25 november finns det möjlighet att lyssna på Tom då han föreläser och visar bilder under temat Tjuvjakt – hotade arters dödsdom.