Nu öppnar fotoutställningen med vinnarbilderna från världens mest prestigefyllda fototävling, World Press Photo

Idag, den 22 september, öppnar utställningen med de vinnande bilderna från World Press Photo Competition i Gallerian i Stockholm. Arrangör för utställningen i Sverige är Canon, som varit global företagssponsor till World Press Photo sedan 1992.

Tävlingen World Press Photo är inne på sitt 54:e år och är internationellt erkänd som världens främsta tävling för fotojournalistik. I år slog tävlingen rekord i antal bidrag med 108 059 bilder.  5 847 proffsfotografer från 125 olika länder deltog. De vinnande bidragen, i varje av nio kategorier, visas upp i en utställning i fler än 100 städer runt om i världen. Till Stockholm kommer utställningen 22 september- 12 oktober, och visas i år i samarbete med Gallerian i Stockholm.

Canon är stolta sponsorer av World Press Photo
För Canon är fotografering mer än bara en verksamhet, det är en del av vårt arv och vårt DNA. I över 70 år har vi strävat efter att tillhandahålla världens bästa fotoutrustning. Vi vet att vinnare i World Press Photo-tävlingen förlitar sig på vår utrustning, och att det är deras arbetsverktyg. Fotografer arbetar ofta under mycket svåra förhållanden och med hjälp av egna fotografer anstränger vi oss för att tillhandahålla kameror som matchar dessa krav. På Canon är vi stolta över att många tidigare vinnare i tävlingen har valt att fånga de vinnande bidragen med utrustning från Canon.

– Utställningens starka bilder berör och visar fotojournalistikens sätt att förmedla nyheter och händelser från förra året och. Tidigare år har vi visat utställningen i ett galleri, men i år vill vi göra utställningen mer publik. Vi ser ett ökat fotointresse i Sverige och utställningen kommer nu att bli mer tillgänglig för allmänheten och nå ut till en bredare publik. Anledningen till den långa relationen mellan Canon och World Press Photo är Canons passion för bilder, och vi vill gratulera samtliga deltagare för deras fantastiska bidrag, säger Bertil Widmark, VD på Canon Svenska.

Första gången i Gallerian
Utställningen visas i år i samarbete med Gallerian i centrala Stockholm. Tidigare år har Canon visat utställningen i ett galleri, men i år blir utställningen mer publik. Fotointresset i Sverige har ökat markant och utställningen, med över 160 bilder, kommer nu att nå ut till en bredare publik.

Kategorierna för tävlingen World Press Photo är:
- Portraits
- Spot News
- General News
- People in the News
- Sports
- Contemporary Issues
- Daily Life
- Arts and Entertainment
- Nature

Årets bild, visar Bibi Aisha, en 18-årig kvinna från Oruzgan i Afghanistan, som flydde från sin make till sitt familjehem för att berätta om de våldsamma handlingar som han utsatt henne för.  En natt kom dock talibanerna och krävde att Bibi skulle lämnas över till dem för att ställas inför rätta.  Efter att en talibansk befälhavare uttalat sin dom, höll Bibis svåger fast henne medan hennes make högg av hennes öron och näsa. Bibi övergavs men räddades senare av volontärer och amerikansk militär.

Gallerians öppetider är:
Måndag-Fredag: 10:00 – 20:00
Lördag: 10:00 - 18:00
Söndag: 11:00 - 18:00

World Press Photo stöds av det nederländska postkodlotteriet och sponsras globalt av Canon och TNT. Huvudarrangör i Stockholm är Canon i samarbete med Gallerian och Lufthansa.
För mer information om utställningen, utställningsdatum och tider, besök gärna www.worldpressphoto.org

För mer information, kontakta:
Fredrik Henriksson, Event och PR-ansvarig B2B
E-post: fredrik.henriksson@canon.se