Canon presenterar nyheter i serierna PIXMA och CanoScan

Canon, marknadsledare inom digital bild, uppdaterar PIXMA-skrivarserien för hemmabruk och lanserar fyra nya multifunktionella bläckstråleskrivare – PIXMA MG2950, MG5650, MG6650, MG7550 – samt den portabla skrivaren PIXMA iP110. Enheterna ger helt nya anslutningsmöjligheter och utskriftsfunktioner – från enkel åtkomst till foton och dokument lagrade i molnet, till utskrift via NFC (närfältskommunikation). Nya tillskott till CanoScan-serien är LiDE 120 och LiDE 220, med scanning till molnet och pålitliga, högupplösta funktioner.

MG7550
MG6650
PIXMA MG7550
PIXMA MG6650
MG5650
MG2950
iP110
PIXMA MG5650
PIXMA MG2950
PIXMA iP110
LiDE 220 FRT
LiDE 120 FRT
CanoScan LiDE 220
CanoScan LiDE 120

Nya sätt att ansluta och skriva ut
Nytt för Canons senaste PIXMA-enheter är integreringen av NFC-teknik (närfältskommunikation). Nu blir det ännu enklare att skriva ut från anslutna smartphones. Med funktionen PIXMA Touch & Print skriver man ut och scannar med NFC-kompatibla smarta enheter – bara genom att hålla dem nära kompatibla skrivare.

Canon har också uppdaterat PIXMA Cloud Link för att kunna erbjuda ännu bättre åtkomst till fotografier och dokument som lagras i molnet. PIXMA Cloud Link nås antingen via appen PIXMA Printing Solutions eller via kompatibla skrivares TFT displayer. PIXMA Cloud Link ger nu  åtkomst till Google Drive™ och OneDrive™, liksom till befintliga tjänster som Facebook™, Evernote™,  Drop Box™ och Twitter™. Alla som använder PIXMA MG5650, MG6650 och MG7550 kan också scanna JPG- och PDF filer direkt till molntjänster som DropBox, Google Drive m.fl., antingen direkt från skrivarens display eller via appen PIXMA Printing Solutions i smartphones eller på surfplattor.

Canon introducerar dessutom en funktion för att scanna till e-post (för PIXMA MG5650, MG6650 och MG7550), så att användarna kan spara tid och skicka scannade dokument och bilder som e-postbilagor direkt från skrivaren.

För att ytterligare förbättra utskriftshanteringen på surfplattor har Canon uppdaterat appen PIXMA Printing Solutions med en länk till en ny tjänst: Easy Photo Print+. Med den tjänsten kan man från en surfplatta enkelt redigera eller skriva ut de foton som lagrats på enheten eller i molnet. En rad kreativa möjligheter finns också genom ett antal mallar för att skapa personliga kort, kalendrar och collage av fotografierna.

Smart och kraftfull: PIXMA MG7550
PIXMA MG7550 ersätter modellen MG7150 och är en förstklassig fotoskrivare med allt i ett, sex bläck och en 8,8 cm stor bildskärm på pekpanelen. Canons unika intelligenta peksystem samt Wi-Fi och Ethernet-anslutning ger smarta enheter fullständiga utskrifts-/scanningsmöjligheter till molnet och via närfältskommunikation.

De sex bläcken – pigmentbaserat svart, färgämnesbaserat svart, cyan, magenta, gult och grått – innebär att PIXMA MG7550 kan producera bilder med jämna gråtoner, även i svartvita utskrifter. En enda knapptryckning ger kantfria, professionella utskrifter med fotolabbkvalitet. Utskriftsupplösningen 9600 dpi och färgutskrift med fotolabbkvalitet gör PIXMA MG7550 perfekt för alla som vill ha professionella kvalitetsresultat i en kompakt design.

Utskrifter med höga prestanda för hemkontor: MG6650 och MG5650
PIXMA MG6650 och MG5650 har fem separata bläckpatroner och ersätter modellerna MG6450 och MG5550. Skrivarna passar alla som vill skriva ut en blandning av högkvalitativa dokument och foton. Båda skrivarna har Wi-Fi och stöd för flera trådlösa utskriftsfunktioner, från kompatibilitet med Canons app PIXMA Printing Solutions för iOS och Android-enheter, till utskrift från Wi-Fi-kameror. Apple AirPrint™ och Google Cloud Print™ stöds också.

PIXMA MG6650 har en 7,5 cm TFT-pekskärm och modellen MG5650 en 6,2 cm TFT-skärm. Via skärmen nås alla skrivarmenyer och funktioner, som gör det enkelt att både skriva ut och scanna. MG6650 har också stöd för NFC-anslutning med smartphones och surfplattor.

Stora anslutningsmöjligheter: PIXMA MG2950
PIXMA MG2950 med Wi-Fi till ett konkurrenskraftigt pris. Den inriktar sig på personligt bruk i hemmet och kan ansluta, skriva ut och scanna direkt till många olika enheter. MG2950 kan till och med skriva ut från molnet genom att använda PIXMA Cloud Link. Skrivaren har också ett läge för anslutningspunkter (Access Point Mode), för direktanslutning till trådlösa enheter utan behov av Internet-anslutning.

Utskrift på resande fot: PIXMA iP110
Lättviktaren PIXMA iP110 är en tunn, bärbar skrivare som snabbt producerar tydliga, skarpa dokument och livfulla fotografier i hög kvalitet. iP110 ersätter modellen iP100 och har flera nya anslutningsmöjligheter, inklusive Wi-Fi och molnutskrift, och den är kompatibel med Google Cloud Print™ och Apple Air Print™ och har stöd för Canons app PIXMA Printing Solutions.

Utskriftsupplösningen ligger på upp till 9600 dpi, hastigheten på 5,8 sidor/minut för färg och 9,0 sidor/min för svartvitt. Ett kantfritt  10 x 15 cm (4x6") foto skrivs ut på cirka 53 sekunder.

Högkvalitativ scanning: CanoScan LiDE 120 och LiDE 220
Canon har också uppdaterat CanoScan-serien med två nya enheter: LiDE 120 och LiDE 220.

Den eleganta scannern CanoScan LiDE 120 ersätter den tidigare modellen LiDE 110. Med sin CIS-sensor levererar den en scanningsupplösning på 2400x4800 dpi och den scannar en A4 i 300 dpi på 16 sekunder.

CanoScan LiDE 220 ersätter scannern LiDE 210 och har fått en femte snabbknapp, som gör det möjligt att skapa ett flersidigt PDF-dokument utan att behöva återvända till datorn. LiDE 220 har också ett stativ för upprättstående scanning, som frigör utrymme på skrivbordet. Tack vare CIS-sensorn sker scanningen med en upplösning på 4800x4800 dpi och den scannar en A4 i 300 dpi på 10 sekunder. Båda modellerna strömförsörjs via USB, har innehållsrika program – som Auto Document Fix och Auto Photo Fix II – och ett lättanvänt gränssnitt, som inkluderar en knapp för autoscanning. Båda scannrarna kan också scanna till molnet via en dator.

Säljstart

PIXMA MG6650, MG5650, MG2950 samt CanoScan LiDE 120 och LiDE 220 kommer att finnas tillgängliga från september 2014. Från oktober 2014 finns PIXMA MG7550 och iP110.

PIXMA iP110 med batteri: 3290kr inkl moms (2632kr exkl moms)
PIXMA iP110: 2790kr inkl. moms (2232kr exkl moms)
PIXMA MG2950: 590kr inkl. moms (472kr exkl. moms)
PIXMA MG5650: 990kr inkl. moms (792kr exkl. moms)