Smart, liten och intuitiv: nya PowerShot A480

Canon ersätter i dag den populära PowerShot A470 med en ny 10-megapixelsmodell - den kompakta och prisvärda PowerShot A480. PowerShot A480 har fått ändrad design som gör den ännu mer intuitiv och dessutom är den 25 % mindre än föregångaren - och du kan få den i silver, rött, blått och svart*. Det är enkelt att komponera motiv tack vare en 3,3x optisk zoom, och tack vare DIGIC III-processor får du utmärkt bildkvalitet, verklighetstrogen färgåtergivning samt teknik för ansikts- och rörelseigenkänning.

Utformad för enkelhet
Alla delar i PowerShot A480 har fått en ny design med ett enda mål: enkelhet. Tack vare en ny förenklad knapplayout - med särskilda knappar för zoom, fotograferingsmetod och uppspelning samt ett förbättrat användargränssnitt - är den lika enkel att använda som att ta med sig. Tack vare sin storlek kan PowerShot A480 alltid få följa med, vilket gör den perfekt för att ta bilder när som helst.

10 megapixels och en flexibel zoom
PowerShot A480 har en 10-megapixelssensor vilket gör att du kan fånga alla detaljer i alla motiv, och sedan skriva ut med storlekar upp till A3+. Den har dessutom en 3,3x optisk zoom, vilket ger dig den flexibilitet som krävs för att kunna komponera alla motiv.

Canons kunskap gör det enkelt att ta bra bilder

I PowerShot A480 sitter Canons DIGIC III-bildprocessor. Den ger dig otrolig bildkvalitet - med låga brusnivåer och enastående färgåtergivning - och snabba svarstider, och dessutom innehåller den Canons teknik för ansiktsigenkänning. Tekniken för ansiktsigenkänning är utformad för att det ska vara ännu enklare än någonsin att ta bilder av människor. Upp till nio ansikten känns igen i ett motiv och sedan anpassas fokus, exponering, blixtinställningar och vitbalans för att ge dig optimala resultat med naturliga hudfärger.
I tekniken för rörelseigenkänning används förändringar i motivinformationen till att identifiera motiv i rörelse och kameraskakningar, för att förhindra oskärpa. Även ISO-värdet optimeras för att ge bästa skärpa och bildkvalitet.

Alltid redo
Det finns 15 fotograferingsmetoder som gör att alla användare kan hitta rätt inställningar för varje motiv. Det finns bland annat inställningarna Barn och husdjur, Solnedgång och Inomhus. Det är lika enkelt att filma med 30 b/s, och sedan kan du överföra dina videoklipp till Internet eller visa dem för andra på den ljusstarka 2,5-tums LCD-skärmen. PowerShot A480 drivs med AA-batterier, vilket är en enkel och lättillgänglig strömkälla.

– Oavsett om du är 7 eller 70 är PowerShot A480 ett prisvärt sätt att upptäcka hur roligt det är att ta bilder, säger Roel Lammers, produktchef foto/video Canon Svenska AB. Med den här kameran får fler människor än någonsin tidigare tillgång till Canons oöverträffade bildkvalitet.

Funktioner:
• Kompakt och lätt 10-megapixelskamera i fyra färgvarianter (silver, rött, blått och svart)*
• 3,3x optisk zoom
• Enkel att använda med enkel knapplayout och intuitivt användargränssnitt
• 2,5-tums LCD-skärm med verktyg för kontroll av bilder för fokuskontroll
• Enkelt att ta bilder av människor tack vare ansiktsigenkännande AF/AE/FE/WB och borttagning av röda ögon både vid fotografering och uppspelning
• DIGIC III-bearbetning ger bilder med hög kvalitet och intelligent teknik
• Motverka oskärpa med tekniken för rörelseigenkänning
• Jämna VGA-videoscener (30 b/s) med Long Play-läge
• 15 fotograferingsmetoder
• Säkerhetsblixtexponering som gör att du undviker risken för överexponering när blixten används
• Drivs med AA-batterier

Om du vill ha mer information går du till

Leveransstart för PowerShot A480 är februari 2009. Rekommenderat cirkapris är 1 500 kronor inklusive moms (1200 exkl. moms).

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vårt europeiska pressrum, www.canon.se/press_centre.

* Vissa färger är inte eventuellt inte tillgängliga i alla områden.

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2 000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.