SXGA+ för alla: Canon introducerar XEED SX800

Canon öppnar upp marknaden för projektorer med hög upplösning i och med introduktionen av XEED SX800. XEED SX800 är en SXGA+-projektor på ingångsnivå som ger projektion med hög upplösning och höga prestanda till ett bra pris. XEED SX800 har tre unika Canon-funktioner - de nya LCOS-displaypanelerna, Canons optiska system AISYS och det nyligen introducerade 1,5x-zoomprojektionsobjektivet - vilket ger hög bildkvalitet, prestanda och upplösning.

En enastående SXGA+-bild med hög upplösning (1400x 1050 pixels), klar och skarp, gör SX800 till ett idealiskt val för detaljerade ritningar, detaljerade bilder eller till och med HD-filmer (High Definition). Lampan har en effekt på hela 3000 lumen och ett kontrastförhållande på 900:1, vilket ger fylliga färger och en verklighetstrogen bild.

- Vi ville göra SXGA+-projektorer tillgängliga för alla, säger Roel Lammers, produktchef foto/video och projektorer på Canons Svenska. Fördelarna när det gäller bildkvalitet och skärpa jämfört med traditionella XGA-projektorer är mycket tydliga. Med de datorer med hög upplösning som finns idag är en SXGA+-projektor inte längre en lyx - det är en standard. Och i och med att våra nyaste produkter är så prisvärda finns det inte längre någon anledning att nöja sig med något sämre.

Enastående bildbearbetning
Tack vare de tre 0,55-tums LCOS-panelerna (Liquid Crystal On Silicon) får man både hög bildkvalitet och SXGA+-upplösning. Användandet av LCOS-paneler minskar avståndet mellan pixels, vilket annars kan leda till de rastereffekter som förekommer på traditionella LCD-paneler. Dessutom får man jämna färgtoner utan de regnbågseffekter som kan uppstå när man använder DLP-enkretsteknik. Bilderna återges med enastående skärpa, exakthet och naturtrogenhet.

Tekniskt avancerad
Tredje generationens AISYS-teknik används för att få ut så mycket som möjligt av LCOS-panelerna, zoomprojektionsobjektivet och den effektiva 230W-lampan. Tack vare den nya linskonfigurationen får man en jämnare belysning från ljuskällan. AISYS ger effektivare och mer intensivt ljus, vilket i sin tur ger oöverträffad färgåtergivning och skärpa.

Överlägsen optik
SX800 har ett 1,5x zoomprojektionsobjektiv, med de nya reflekterande 0,55-tums LCD-panelerna (LCOS). Zoomprojektionsobjektivet ger minskad aberration och hög upplösning och dessutom minskar det förvrängningen av bilder så mycket som går, vilket ger perfekt bildgeometri. Objektivet är optimerat med en fast objektivförskjutning på 10:1, och justerar den undre kanten av den projicerade bilden mot den optiska axeln. Det gör att man inte behöver luta projektorn, vilket minskar behovet av keystonekorrigering.

Gör livet enklare
SX800 har automatisk konfiguration, vilket underlättar om man vill flytta den. Om man måste luta projektorn innebär funktionen för automatisk keystonekorrigering att det endast behövs en enda knapptryckning för att få en perfekt rektangulär bild. Funktionen för automatiskt ingångsval hittar dessutom rätt ingångssignal och aktiverar sedan automatiskt rätt anslutning.

Snygg design
SX800 har en elegant blank och vit design, vilket gör att den passar perfekt i alla rum, även om man monterar den i taket. Det matchande takfästet gör det enkelt att byta lampa, eftersom projektorn kan sänkas ned på ena sidan. Tack vare det kan man byta lampa utan att behöva montera ned projektorn.

SX800 har ett lågt pris som gör att allt flera kan njuta av HD-upplösning.

SX800s huvudfunktioner:
- Reflekterande 0,55-tums LCD-paneler (LCOS)
- Tredje generationens optiska system AISYS
- 3000 lumen
- Kontrastförhållande på 900:1
-1,5x zoomobjektiv
- Automatisk keystonekorrigering och automatiskt ingångsval
- Nytt takfäste med enkelt lampbyte
- Snygg design

Leveransstart är mitten på februari 2009. Rekommenderat cirkapris är 25 100 SEK inklusive moms (SEK 20800 exkl. moms).

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vårt europeiska pressrum, www.canon.se/press_centre.

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140000 anställda - varav drygt 15000 i Europa - och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.