Canon introducerar varumärket LEGRIA för flashminnes- och HD-videokameror

Canon stärker sin banbrytande Freecording-kampanj i och med introduktionen av ett nytt varumärke för sina flashminnes- och HD-videokameror (High Definition): LEGRIA.

– LEGRIA bygger på plattformen Freecording som introducerades i 2008 och kommer att hjälpa kunderna att omedelbart känna igen Canon-videokameror, säger Gregory Kukolj, Marketing Communications Director, Canon Europe. LEGRIA representerar de två huvudfördelarna med Canons HD- och flashminnesvideokameror: oöverträffad bildkvalitet och enkel hantering.

Freecording
Freecording introducerades 2008 och handlar om att filma på ett nytt sätt, utan regler. Freecording försöker bryta de gränser som är förknippade med traditionell videokameraanvändning. Det innebär att försöka få personer att spela in mer än semestrar, högtidsdagar, eller barnets första steg. Det försöker i stället att få människor att lyfta på videokameran när som helst och hitta nya perspektiv - att helt enkelt filma, oavsett tillfälle.

LEGRIA-serien
LEGRIA-serien innehåller alla Canons HD-videokameror (High Definition) - inklusive modeller för inspelning till band eller hårddiskar, samt HF- och HF S-serierna med inspelning till flashminne. Den innehåller även SD-modellerna (Standard Definition) med inspelning till flashminne.

LEGRIA-videokamerorna med HD-upplösning har funktioner från Canons prisvinnande HD-kamerasystem, en Full HD-CMOS-sensor, ett äkta Canon-HD-videoobjektiv och en DIGIC DV II- eller DIGIC DV III-bildprocessor. Dessutom är Canons HD-flashminnesmodeller otroligt kompakta - vilket passar perfekt för Freecording.

LEGRIA-modellerna med SD-upplösning med inspelning till flashminne - FS-serien – är mycket små och kan tas med överallt. Det gör dem till idealiska videokameror för Freecording, och du kan välja mellan två flashminnen och inspelning på minneskort.

Om du vill ha mer information om LEGRIA-videokamerorna med HD-upplösning går du till: www.canon-europe.com/fullhd

Om du vill ha mer information om LEGRIA-videokamerorna med SD-upplösning går du till: www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Camcorders/flash_memory/index.asp

Om du vill uppleva Freecording går du till: www.canon-europe.com/freecording

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2 000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.