Canon Europa tillsätter nya chefer för prioriterade affärsområden

Canon Europa meddelar idag att Rainer Fuehres har tillsatts som Head of Canon Consumer Imaging (CCI) på Canon Europa. Rainer, som tidigare var Head of Emerging markets, tillträder omedelbart sin nya position.

Rainer Fuehres har stor erfarenhet av bildlösningar till konsument och över 16 års erfarenhet på Canon. Han var direkt involverad i utvecklingen och implementeringen av den pan-europeiska säljorganisationen, då han arbetade som europeisk säljchef på Canon Consumer Imaging (CCI) när affärsområdet bildades i Europa. Hans breda erfarenhet kommer att bidra till den framtida inriktningen och tillväxten för CCI i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

– Det här är en fantastisk möjlighet att få leda affärsområdet för Canons mycket respekterade konsumentprodukter till ännu större framgång, säger Rainer Fuehres. En del i utmaningen kommer att bli att behålla vår marknadsledande position i EMEA-regionen trots dagens osäkra ekonomiska klimat, men jag är entusiastiskt inför den utmaningen. Vi på Canon är passionerade när det gäller kraften hos bilder och jag är fast besluten om att se till att Canon fortsätter att leverera de bästa bildlösningarna till våra kunder, för att ge ännu större möjlighet till kreativitet.

Shuichi Shionoya kommer att ersätta Rainer Fuehres som Head of Emerging Markets på Canon Europa. I sin tidigare roll som European Product Management Director, Office Personal Products group, har han under många år framgångsrikt marknadsfört Canons skrivarprodukter. Shuichi har 28 års betydande erfarenhet inom Canon, från både Europa och Japan. Han kommer att vara en viktig del i arbetet att forma framtiden i tillväxtländerna, som är ett fokusområde för Canons tillväxt.

– Den rådande marknadssituationen är utmanande och därför känns det tryggt att veta att affärsområdena Canon Europe Consumer Imaging och Emerging Markets är i mycket erfarna händer, säger Ryoichi Bamba, President och CEO för Canon Europa.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.