Canon firar 50 år med systemkameror

Canon firar i dag en milstolpe i och med 50-årsdagen för våra systemkameror. Canon har byggt och sålt systemkameror sedan lanseringen av Canon Flex i maj 1959. I dag är Canons systemkameror erkända som måttstock för amatörfotografering och professionell fotografering och mer än 50 miljoner Canon-systemkameror har sålts i hela världen.

EOS-serien introducerades 1987 med EOS 650 tillsammans med EF-objektivsystemserien (Electro Focus), där kameran och objektivet kommunicerar med varandra via elektriska kontakter i stället för mekaniska. EOS-serien och EF-objektivet har varit otroligt populära och fler än 40 miljoner EF-objektiv har sålts i hela världen. Otroligt nog har hela 10 miljoner av dem tillverkats under de senaste 3 åren tack vare en stor förändring inom fotografering och den senaste boomen – från film till digitalt.

Det var introduktionen av EOS 300D i september 2003 som verkligen fick saker att hända. EOS 300D var den första digitala systemkameran till överkomligt pris, särskilt skapad för vanliga konsumenter, och den tog världen med storm samtidigt som kamerorna i EOS-1-serien och EF-objektiv väljs av de flesta av alla nyhets- och sportfotografer i världen.

Canon fortsätter att vara innovativ. Den nya EOS 5D Mark II är den första kameran som kan spela in filmer med Full HD-upplösning, vilket ger många nya möjligheter för fotojournalister och nyhetsfotografer. Genom fortsatta investeringar inom forskning och utveckling och genom att lyssna på användarna kommer Canon att kunna erbjuda fotografer de bästa tillgängliga verktygen och leda bildkulturen under de kommande 50 åren.

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2 000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.