Canon släpper guidebok för EOS-nybörjare

Nu lanserar Canon boken "Bättre Bilder med Canon EOS digitala systemkameror" för alla som vill lära sig ta bättre bilder. Boken är skriven av yrkesfotografen Peter Forsgård och journalisten Jukka Kolari och lanseras idag. Isabelle McAllister känd från bland annat tv-programmen Äntligen Hemma och Sommartorpet, självlärd hobbyfotograf har läst boken.

Allt fler intresserar sig för fotografering och att ta steget från att fotografera med kompaktkamera upp till systemkamera är inte längre långt. Trots det "gröna läget" som automatiserar inställningarna på systemkameran så ser Canon behovet av en fotoguide bland kunderna. Boken "Bättre Bilder" är den perfekta guiden för personer som vill ha tips och råd om hur man bäst använder och lär sig inställningarna på sin systemkamera. Boken är pedagogisk och lätt att ta till sig samtidigt som den innehåller djupgående information om de fotograferings- och inställnings-möjligheter som Canons EOS-systemkameror har.

Isabelle McAllister (fd Halling) berättar:
- För en självlärd hobbyfotograf som mig är det här ett perfekt komplement till mina kunskaper. En guide att använda när inspirationen tryter. Boken går sådär lagom in på djupet och täcker upp de frågor som man oftast ställs inför när man fotar. Här finns tydliga exempelbilder, ritningar och diagram och är väldigt pedagogisk och lättläst, något i alla fall jag uppskattar.

I boken finns även lättfattliga beskrivningar av fotograferingens grunder med allt från att bestämma bländaren och exponeringstiden till att ställa in ISO-talet och vitbalansen. Dessutom finns många fotograferingstips samt fotograferings- och kameraterminologi.

Boken finns hos utvalda Canon återförsäljare och kostar 399 kronor. Under sommaren ingår den även i Canons sommarkampanj där kunderna får boken på köpet vid köp av en Canon EOS 450D eller EOS 1000D.
För högupplösta bilder besök Canons pressrum; www.canon.se

För ytterligare information vänligen, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post:helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140000 anställda - varav drygt 15000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.