Fry-regissören Tobias Lindén: Ny trend att filma med digitala systemkameror

Canon meddelade idag att svenska reklambyrån Fry Communications valde digitala systemkameran EOS 5D Mark II för att filma sina nya reklamfilmer åt 3M. Canons flaggskepp 5D Mark II är den första systemkameran som kan filma i full HD. Stillbildsoptiken erbjuder större inställningsmöjligheter i bland annat exponering och bländare, även i filmläget.

- Vi ville testa den nya tekniken och de möjligheter som stillbildsoptiken erbjuder bland annat i form av ljusstark optik och större skärpedjup, säger Tobias Lindén, regissör och fotograf på Fry Communications. Traditionella filmkameror är inte lika ljusstarka och filmar främst i HDV, ett slags mellansteg till HD.

En ny trend
Tobias Lindén säger att han absolut kommer att fortsätta använda Canon 5D Mark II för att filma i framtiden:
- Vi kommer absolut att använda den igen! Både vi och kunden är nöjda med resultatet och kvaliteten, säger han. Jag tror att det är en trend vi kommer att se mer av, då man blir såpass mobil med den kompakta och lätta utrustningen, med lika bra kvalitet om inte bättre.

Överlägsen optik
De båda reklamfilmerna filmades i Marocko under extrema väderförhållanden. Här hjälpte Canons digitala systemkamera till genom att kunna erbjuda en större kontroll över skärpedjupet än en traditionell filmkamera. Tobias Lindén förklarar:

- Canon 5D Mark II är en väldigt lätt och kompakt utrustning som är lätthanterlig i tuffa miljöer. Det är mycket teknik och mjukvara i en sån liten pryl, säger han. Tack vare den blev vi väldigt rörliga och smidiga, dessutom är den billigare än vanliga filmkameror.

Reklamfilmerna är producerade för den globala marknaden med USA som främsta fokus. De båda filmerna finns på webben, men kommer att börja rulla på amerikansk tv. Då amerikansk tv visas i 30p, samma format som 5D:n filmar i, krävdes ingen konvertering till det nya mediet. Se filmerna här: www.fry.se

- Canon EOS 5D Mark II har förändrat och revolutionerat kameramarknaden i och med att den kan både filma och ta stillbilder i så pass hög kvalitet, säger Magnus Nilsson, nordisk kommunikationsdirektör, Canon Consumer Imaging. Fry visar tydligt exempel på det i det kreativa användandet av kameran vid deras reklamfilminspelningar.


Den här utrustningen användes vid filmningen:
Canon 5D Mark II
Canon EF 85/1.2L II USM
Canon EF 24-70 F2.8 L II USM
Canon EF 70200 F2.8 L II USM
Canon EF 50/1.2 L

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Canon Svenska AB
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se


Fry Communications
Tobias Lindén,Fry Communications
Tel: 0046 8 694 98 98
E: tobias@fry.se


Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

Fry Communications
Fry Communications är kommunikationsbyrå inriktad på audiovisuell varumärkeskommunikation. Fry producerar audio och videolösningar med stark strategisk förankring både för B2B och B2C marknaden. Verksam i egna produktionsanläggningar i Stockholm, på Gotland samt utvalda locations i Marocko och Mauwi. www.fry.se

spacer
					image