Canon satsar - utökar säljteamet för konsumentprodukter

Heikki Harju har anställts som Key Account Manager på Canon Consumer Imaging när Canon utökar antalet säljare för att kunna erbjuda ett ännu bättre stöd till sina återförsäljare. Heikki Harju kommer att ansvara för försäljning av Canons konsumentprodukter mot stora konsumentelektronikkedjor. Heikki kommer närmast från en position som Client Manager på IBM, där han arbetat med försäljning i åtta år. Dessförinnan har han bland annat arbetat på OKI och NEC.

- Det känns inspirerande att komma till ett företag som har så högkvalitativa produkter som Canon. Det gör att man verkligen kan stå för det man säger när man är ute hos kunderna och det är viktigt. Dessutom är det spännande att komma till ett företag som väljer att öka istället för att bromsa trots lågkonjunkturen, säger Heikki Harju, Key Account Manager på Canon Consumer Imaging.

Canon har just haft sin årliga vårlansering av konsumentprodukter och en viktig del för Heikki och hans team blir att presentera de nya produkterna ute hos några av de största elektronikkedjorna. Några av nyheterna som är i fokus är Pixma MX860, en multifunktionsskrivare med Wi-Fi för trådlös åtkomst, PowerShot D10, Canons första vattensäkra kompaktkamera och Digital IXUS 100 IS, den tunnaste och funktionsrikaste IXUS-modellen hittills.

- Heikkis erfarenheter är ett bra komplement till den befintliga mixen av människor i vårt säljteam och jag är säker på att hans nyfikenhet och driv kommer att gynna både oss och våra kunder. I tuffare tider ökar efterfrågan på starka varumärken och tillsammans med våra partners blir vi nu ännu bättre rustade att nå ut till konsumenterna med våra produkter, säger Kjell Berglund, försäljningschef på Canon Consumer Imaging.

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.