Canons nya hybridbildstabilisator är den första bildstabilisatorn i världen som kompenserar för två typer av kameraskakning

Canon Inc. tillkännager i dag att man har tagit fram en hybrid-bildstabilisator som den första* optiska bildstabilisatorn i världen som kompenserar för både roterande och linjär kameraskakning. Tekniken kommer att införlivas i ett utbytbart objektiv för systemkameror som enligt planerna ska släppas i handeln under 2009.

Flera olika förebyggande och korrigerande procedurer ingår för kompensering av fel som orsakas av kameraskakningar. Canon började redan på 1980-talet att utforska metoder för att kompensera för kameraskakningar. År 1995 lanserade Canon EF 75-300 mm f/4-5,6 IS USM, det första utbytbara systemkameraobjektivet i världen med en mekanism som kompenserade för optisk kameraskakning. Sedan dess har företaget fortsatt att tillverka en rad utbytbara objektiv med bildstabilisering och har för närvarande 21 sådana i sitt produktsortiment, bland annat EF 200 mm f/2L IS USM, som har en funktion för korrigering av oskärpa med upp till 5 steg.

Canons nyligen utvecklade hybridteknik för bildstabilisering kompenserar optimalt för både roterande och linjär kameraskakning. Plötsliga förändringar i kameravinkeln kan orsaka markant oskärpa i bilder som har tagits vid standardfotografering (roterande skakning). Den oskärpa som orsakas av glidande rörelse, där kameran rör sig parallellt mot motivet, blir däremot mer uttalad i makro- och annan närbildsfotografering.

Den nya hybridtekniken för bildstabilisering innehåller en sensor för angulär hastighet som känner av graden av roterande skakning, en teknik som finns i alla tidigare mekanismer för bildstabilisering. Men den nya accelerationssensorn fastställer dessutom hur mycket kameran skakar linjärt. Hybridbildstabilisatorn använder också en nyligen utvecklad algoritm som kombinerar utdata från de båda sensorerna och flyttar linselementen för att kompensera för båda typer av rörelse. Hybridbildstabilisatorn förstärker effekten av bildstabilisatorn avsevärt, framför allt vid makrofotografering som den vanliga bildstabiliseringen inte klarar.

Canon engagerar sig aktivt i den pågående forskningen och i utvecklingen av utbytbara systemkameraobjektiv med hybridteknik för bildstabilisering, och har som mål att tidigt kunna saluföra tekniken i en lång rad produkter.

* För användning i utbytbara systemkameraobjektiv från och med 17 juli 2009. Enligt Canons forskning

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9 % av omsättningen år 2009 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.