Intelligent 3-vägsscanning och snabba resultat med hög upplösning: CanoScan LiDE 700F

2009-02-18, Canon lanserar idag CanoScan LiDE 700F, den första scannern från Canon som har den optiska upplösningen 9600 x 9600 dpi för film.

CanoScan LiDE 700F ersätter den tidigare modellen CanoScan 4400F. Med sin utrymmesbesparande 3-vägsdesign levererar den högkvalitativ scanning av dokument, fotografier och 35 mm film.  Det användarvänliga gränssnittet och prisläget innebär att CanoScan LiDE 700F blir mycket attraktiv både för vanliga konsumenter och företag.

Enastående scanning av foton, film och dokument – inom några sekunder
Den här konsumentscannern från Canon kan skryta med den hittills högsta upplösningen. Den använder Canons unika teknik LiDE och scannar med en upplösning upp till 9600 dpi. Med den maximala upplösningen för att scanna foton – 4800 dpi – kan allt återges i detalj och användas för att producera förstoringar i storformat. Med ett snabbfäste hakas enheten för filmscanning fast på CanoScan LiDE 700F och en filmruta från 35 mm-film scannas i otrolig kvalitet med upplösningen 9600 dpi.

LiDE-tekniken ger så gott som omedelbar uppvärmning och CanoScan LiDE 700F scannar en A4-sida i färg med 300 dpi på bara 12 sekunder – exceptionellt produktivt.

Tunn, lätt och multifunktionell
Tack vare LiDE-tekniken kan CanoScan LiDE 700F hålla en kompakt och lätt design. Den innovativa 3-vägsdesignen innebär att scannern kan användas i stående, liggande eller upprätt position. Perfekt där utrymmet är begränsat. Ett smart 180 graders lock med gångjärn på höger sida och ett inbyggt utfällbart stöd gör att CanonScan LiDE 700F kan placeras var som helst och hur som helst.

Strömförsörjningen sker via High Speed USB-anslutning till datorn. Inga nätkablar trasslar till det – ytterligare en utrymmesbesparande åtgärd.

Enkel att använda
Den tunna designen rymmer 4 enkla snabbknappar, som kan konfigureras helt efter egna önskemål. Användarna kan scanna, kopiera, e-posta och skapa PDF-dokument med en enda knapptryckning.
I autoscanningsläget görs inställningarna automatiskt, utan manuell inblandning. Det original som ligger på glaset identifieras antingen som text eller bild. Inställningarna optimeras enligt identifieringen, innan materialet scannas och sparas i PDF- eller JPEG-format.

För att uppnå större kontroll och högsta standard vid bildscanning använder CanoScan LiDE 700F QARE-teknik. Det innebär att med några få klick återställs blekta färger och damm, repor och korniga effekter retuscheras automatiskt.
Canons omfattande program MP Navigator EX har funktioner för PDF-redigering, sökfunktion, mer än 15 språk för optisk teckenigenkänning (OCR) och Auto Photo Fix. En USB-kabel medföljer också, så att installationen går snabbt och enkelt.

CanoScan LiDE 700F
• Hög upplösning: 9600 x 9600 dpi CIS-filmscanning
• 3-vägsdesign
• Snabb scanning med 300 dpi: 12 sekunder för att scanna en A4 i färg
• Automatiskt scanningsläge
• Kan hantera scanning av 1x 35 mm film
• Omedelbar uppvärmning
• QARE, retuschering av damm och repor på fotografier
• 4 snabbknappar som kan konfigureras
• Strömförsörjning via USB
• Programmet MP Navigator EX medföljer

Leveransstart är i april 2009. Rekommenderat cirkapris är 1 400 kronor inklusive moms (1120 kr exkl. moms).

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vår europeiska bildbank http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp

För mer information, kontakta:
Hilde Ekroll Heurlin, Produktchef skrivare, scannrar och multifunktion
Direkt: 08-744 86 37, 0739-78 86 37
E-post: hilde.ekroll-heurlin@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

CanoScan LiDE 700F levereras med följande programvaror:
Canon MP Navigator EX – program som medföljer PIXMA allt-i-ett och CanoScan scannrar och som ger ett gemensamt användargränssnitt för bildinmatning. Användare kan scanna dokument och fotografier eller få tillgång till bilder på ett minneskort eller en dator. En annan funktion är det automatiska scanningsläget, som automatiskt identifierar originaldokumentets format (foto, tidskrift etc.) och sedan scannar och sparar optimala inställningar med ett klick.

ArcSoft PhotoStudio – digitalt bildredigeringsprogram med funktioner som beskärning, retuschering av röda ögon, produktion av animerad 3D-text och snabb och enkel fotovisning.

Kompatibilitet
CanoScan LiDE 700F är kompatibel med Windows Vista, Windows XP, Windows 2000 och Mac OS X 10.3.9 till 10.5.