Miljöekonomi och matematik: två nya modeller i Canons ”gröna” miniräknarserie

2009-02-18, För att ytterligare understryka sitt fortsatta engagemang i att minska miljöpåverkan introducerar i dag Canon två nya ”gröna” miniräknare, LS-120TSG och F-502G.

De två nya modellerna ingår i den mycket framgångsrika serien med ”gröna” miniräknare som introducerades i januari 2008 och i serierna för skrivbordsräknare respektive vetenskapliga räknare.

I företagsfilosofin ”Kyosei” som Canon började följa redan 1988 ingår att etablera Canon som ett miljömedvetet företag. Med olika strategier och åtgärder som introducerats inom hela företaget för att minska miljöpåverkan har Canon kunnat placeras sig som världsledande inom förnyelsebar utveckling. Den första serien med ”gröna” miniräknare tillverkade av återvunnet Canon-skrivarmaterial introducerades förra året och innehåller både räknare med utskrift, skrivbordsräknare och handhållna räknare, och de har fått mycket beröm över hela världen.

I de nya modellerna som introduceras 2009, LS-120TSG och F-502G, används 100 % återvunnen plast i både fram- och bakdelen av höljet. F-502G har ett hårt lock som skyddar den och även det är gjort av 100 % återvunnen plast från Canon-kopieringsmaskiner. Genom att använda material från återvunna Canon-kopieringsmaskiner går det att få både kvalitet, tillförlitlighet och förnybarhet. Båda modellerna har utbytbara batterier och automatisk avstängning, vilket förlänger livslängden och sparar energi. I LS-120TSG används solceller för att ytterligare minska strömförbrukningen.

– Att kunna erbjuda produkter med mindre miljöpåverkan, tack vare innovativa förbättringar inom resurseffektivitet, är en viktig del av vårt engagemang i att harmonisera våra verksamhets- och förnybarhetsintressen, säger Mirjam Johansson, produktchef förbrukning och räknare, Canon Svenska AB. Vi är mycket stolta över att kunna tillverka produkter, som de här ”gröna” miniräknarna, som hjälper företag och personer att minska sin miljöpåverkan.
LS-120TSG är en miniskrivbordsräknare och ingår i samma grupp skrivbordsräknarna som TS-1200TCG och HS-1200TCG. Den har finansiella funktioner för kostnad, försäljning och marginal, samt för beräkning av skatt, vilket innebär att den kan användas för komplicerade företagsberäkningar utan att kalkylark eller komplicerade formler behöver användas. LS-120TSG passar perfekt för alla företag med en ”grön” inköpspolicy.
F-502G är den första vetenskapliga räknaren i den ”gröna” serien. Den är framför allt riktad mot miljömedvetna lärare och elever och har ett stort antal användbara matematiska och vetenskapliga funktioner.

LS-120TSG - funktioner
• den övre och undre delen av höljet är gjorda av 100 % återvunnen plast från Canon-kopieringsmaskiner
• utbytbart batteri, vilket utökar produktlivslängden och sparar energi
• automatisk avstängning
• lättläst vinklad LCD-skärm
• finansiella beräkningar (kostnad, försäljning, marginal) och skatteberäkningar
• snabbinmatning med flera knappar samtidigt
• tangent för ändring av tecken (+/-)
• komma med 3 siffror
• hölje i champagne och grått

F-502G - funktioner
• den övre och undre delen av höljet samt skyddslocket är gjorda av 100 % återvunnen plats från Canon-kopieringsmaskiner
• utbytbart batteri, vilket utökar produktlivslängden och sparar energi
• automatisk avstängning
• enradsskärm med 10+2 siffror
• hårt fodral
• 15 parentesnivåer
• trigonometriska beräkningar
• vinkelenhet (grader, radianer, gradienter)
• statistiska beräkningar
• beräkning av binära/oktala/decimala/hexadecimala värden
• koordinatkonvertering
• faktorisering, kombinationer, permutationer
• beräkning av bråk
• beräkning av komplexa tal
• slumptalsgenerator
• konvertering mellan bråk och decimaltal
• 140 funktioner

Leveransstarter:
LS-120TSG kommer i juni 2009
F-502G kommer i maj 2009

Rekommenderade cirkapriser:
LS-120TSG = SEK 150kr inklusive moms (SEK 120kr exkl. moms)
F-502G = SEK 100kr inklusive moms (SEK 80kr exklusive moms)

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vår europeiska bildbank http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp

För mer information, kontakta:
Mirjam Johansson, Produktchef förbrukning och räknare
E-post: mirjam.johansson@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.