Allt som behövs för hemkontoret: Canon introducerar två mycket prisvärda multifunktionella PIXMA-modeller

2009-02-18, Canon lanserar idag två nya PIXMA bläckstråleskrivare med allt i ett, särskilt utvecklade för hemkontor.

PIXMA MX320 och PIXMA MX330 (som ersätter de tidigare modellerna PIXMA MX300 respektive PIXMA MX310) har utpräglat modern design och kan både skriva ut, kopiera, scanna och faxa. Båda har automatiska dokumentmatare och prisläget är perfekt för förstagångsanvändare och prismedvetna konsumenter. Förutom de omfattande funktionerna som finns i PIXMA MX320, kan PIXMA MX330 skryta med en 4,5 cm (1,8”) TFT-display och flera extra kopiatorfunktioner.

Snabb, detaljrik och exakt

Båda modellerna kan användas för många olika scannings- och kopieringsjobb. Den maximala scanningsupplösningen på 1200 dpi gör dem perfekta för detaljerad scanning av fotografier för att skapa förstoringar. Större dokumentvolymer scannas och kopieras enkelt tack vare en automatisk dokumentmatare som rymmer 30 ark.
Canons avancerade kopieringsteknik ser till att reproduktionen blir verklighetstrogen och att färgerna matchas exakt. Flersidiga dokument kan sorteras vid kopiering och 2-på-1-kopia och 4-på-1-kopia sparar både papper och tid. Genom att scanna direkt till ett USB-minne kan användarna också skapa en portabel, digital version av ett dokument eller fotografi på några sekunder.

Genomtänkt design
PIXMA MX320 och PIXMA MX330 har en ny och genomtänkt design. Den automatiska dokumentmataren och manöverpanelen har placerats överst i höljet och ger enkel åtkomst till alla funktioner.

Super G3-fax
Båda modellerna har Super G3-fax med hög hastighet. De kan användas som fristående faxmaskiner eller tillsammans med en PC och sändningshastigheten för svartvita eller dokument i färg är 33,6 kbit/sek. Tack vare den automatiska dokumentmataren blir det enkelt att skicka flersidiga fax.
Användarna kan också spara upp till tjugo faxnummer som kortnummer, skicka till flera mottagare via oavbruten gruppsändning och dra nytta av flera förbättrade säkerhetsfunktioner. Om papperet tar slut lagrar det interna faxminnet upp till 50 sidor inkommande meddelanden.

Fantastiska fotoutskrifter och dokument på några sekunder
Både dokument och fotografier utnyttjar Canons teknik med FINE-kassetter, som använder svart pigmentbaserat bläck för överlägsen utskrift av text, och en färgämnesbaserad CMY-bläckkassett som ger glättade utskrifter med fotolabbkvalitet och enastående färggrafik.

Hastighet och bildkvalitet – samtidigt – är kännetecknen för systemet FINE. Ett kantfritt 10 x 15 cm foto med labbkvalitet skrivs ut på bara 45 sekunder och standardutskrift av ett dokument går på 7,5 bilder/minut (svartvitt) respektive 4,5 bilder/minut (färg) (baserat på ISO/IEC 24734). Canons bläcksystem med 4 färger ger utskriftsupplösning upp till 4800 x 1200 dpi. Droppvolymen på bläckdropparna är bara 2 pikoliter och resulterar i livfulla utskrifter utan synlig kornighet. Utskrifterna skyddas från de vanligaste blekningsorsakerna genom Canons system ChromaLife100+, som ger hållbara fotografier i mer än 300 år.*

Lätthanterliga

Att använda PIXMA MX320 som fristående enhet underlättas av LCD-displayen som har tydlig och enkel visning. För jobb med enbart kopiering finns flera alternativ på den 4,5 cm (1,8”) stora TFT-displayen på PIXMA MX330. Digitalkameror ansluts enkelt och direkt på båda modellerna via PictBridge-porten som sitter på maskinernas framsidor.

Båda modellerna innehåller Canons program MP Navigator EX för hantering av scannade bilder och dokument, som enkelt kan konverteras till PDF-filer. Omsortering av sidor, lösenord för PDF, ordsökningsfunktion och OCR på mer än 15 språk hanteras också av programmet.
Ett annat medföljande program är Canons Easy-PhotoPrint EX, som har funktioner för automatisk korrigering av röda ögon med Auto Photo Fix.

– Alla med hemkontor ställer numera krav på att kunna skriva ut fotografier, säger Hilde Ekroll Heurlin, produktchef på Canon Svenska AB. Inga andra allt-i-ett-enheter kan erbjuda en så här fantastisk kombination av kontorsfunktioner och bildkvalitet.

PIXMA MX320 och PIXMA MX330

• Utskrift, kopiering, scanning, fax och auto dokumentmatare
• Hög hastighet på utskrift av dokument: 7,5 bilder/min (svartvitt) och 4,5 bilder/min (färg)
• Snabbstart och självöppnande pappersutmatningsfack
• 4,5 cm (1,8”) TFT-färgdisplay (endast PIXMA MX330)
• 4800 x 1200 dpi och 2 pl bläckdroppar med kassettekniken FINE
• Verklighetstrogna kopior och reproduktioner med avancerad kopieringsteknik
• ChromaLife100+
• 10 x 15 cm kantfria utskrifter med fotolabbkvalitet på cirka 45 sekunder
• Auto Photo Fix med automatisk korrigering av röda ögon via Canons program Easy-PhotoPrint EX
• Kompatibel med PictBridge

* Se under rubriken Tekniker

Leveransstart är i mars 2009. Rekommenderade cirkapriser är:

PIXMA MX 320 är 1200 kronor inklusive moms (960 kr exkl.moms)

PIXMA MX330 1 600 kronor inkl.moms. (1280 kr exkl.moms)

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vår europeiska bildbank http://www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp

För mer information, kontakta:
Hilde Ekroll Heurlin, Produktchef skrivare, scannrar och multifunktion
Direkt: 08-744 86 37, 0739-78 86 37
E-post: hilde.ekroll-heurlin@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

Till PIXMA MX320 och PIXMA MX330 medföljer programmen:
Canon MP Navigator EX – ger ett gemensamt användargränssnitt för bildinmatning. Användare kan scanna dokument och fotografier eller få tillgång till bilder på ett minneskort eller en dator. En annan funktion är det automatiska scanningsläget, som automatiskt identifierar originaldokumentets format (foto, tidskrift etc.) och sedan scannar och sparar optimala inställningar med ett klick.

Canon Easy-PhotoPrint EX – ett helt integrerat användarvänligt program för fotoutskrifter och kreativa projekt, till exempel kalendrar eller fotoalbum. Easy-PhotoPrint EX hjälper till med alternativ som pappersval och format och innehåller även Auto Photo Fix, som analyserar fotografiet och automatiskt väljer optimal korrigering beroende på om det gäller porträtt eller andra motiv. Auto Photo Fix ger automatisk korrigering av röda ögon.

Kompatibilitet
Canons PIXMA MX320 och PIXMA MX330 är kompatibla med Windows Vista, Windows XP, Windows 2000 och Mac OS X 10.3.9 till 10.5.