Canons nya PowerShot A-serie – enklare och mer intelligent än någonsin

2009-02-18, Canon introducerar i dag de nya PowerShot A1100 IS och PowerShot A2100 IS med 12,1 megapixels, som ger alla möjlighet att ta enastående bilder. Båda kamerorna har Canons nya teknik för motivigenkänning - tillgänglig i det förbättrade enkla läget och i det nya smarta automatiska läget - vilket ger perfekta resultat utan ansträngning.

PowerShot A1100 IS och PowerShot A2100 IS har objektiv med 4x respektive 6x zoom, och dessutom Canons nya DIGIC 4-bildprocessor. Det gör båda kamerorna snabba och enkla att använda, och ger enastående, levande och detaljerade bilder. Kamerorna ersätter A1000 respektive A2000. PowerShot A1100 IS är tillgänglig i blått, rosa och silver, och PowerShot A2100 IS är tillgänglig i klassiskt svart.

Hög upplösning, objektiv med hög kvalitet
Båda kamerorna kan fånga otroliga detaljer tack vare en 12,1-megapixelssensor och ett zoomobjektiv med hög kvalitet, vilket gör att du kan förstora eller beskära bilder utan att förlora några detaljer. PowerShot A1100 IS har en 4x optisk zoom, vilket gör att du kan rama in motivet på ett flexibelt sätt, medan PowerShot A2100 IS ger dig extra räckvidd tack vare en optisk zoom på 6x. Canons optiska bildstabilisator hjälper dig med att undvika oskärpa på grund av kameraskakningar.

Intelligent och enkel att använda

Båda kamerorna har två fullständigt automatiska lägen: det nya smarta automatiska läget och det förbättrade enkla läget. I både de här lägena används Canons teknik för motivigenkänning - där motivet analyseras i detalj - till att kontrollera motivets ljusstyrka, motivets kontrast, avståndet till motivet och motivets färgton – till att välja den bästa inställningen bland 18 olika tillgängliga, vilket ger det bästa resultatet för alla motiv.
Kamerorna har även tekniker för rörelse- och ansiktsigenkänning, som har fått förbättrad prestanda tack vare DIGIC 4-bildprocessorn. Med tekniken för rörelseigenkänning förhindras oskärpa genom att kamera- och motivrörelse registreras, och sedan justeras inställningarna efter det, med tekniken för ansiktsigenkänning känns upp till 35 ansikten i ett motiv, och sedan justeras de viktigaste fokus- och exponeringsinställningarna så att alla ser så bra ut som möjligt. Med Canons i-Contrast-teknik går det att få fram detaljer som inte syns - till exempel i skuggiga områden - genom att göra mörkare områden av en bild ljusare utan att överexponera de ljusare områdena.
Det finns ett stort antal tillgängliga fotograferingsmetoder på båda kamerorna, som metoderna Inomhus och Barn och husdjur. De används till att ta hand om de tekniska aspekterna av fotografering i ett stort antal vanliga fotograferingsförhållanden. Med dem går det att uppnå perfekta resultat genom att helt enkelt sikta och trycka av.

Behändiga att använda
Båda kamerorna har funktioner för att ta filmer med hög kvalitet, med 30 b/s. Det är enkelt att komponera och granska bilder och filmer på de stora LCD-skärmarna - PowerShot A2100 IS har en 3,0-tums högupplöst LCD-skärm med justering av ljusstyrka i fem nivåer, och PowerShot A1100 IS har en 2,5-tums LCD-skärm samt en optisk sökare.

– Canon har höjt IQ:n för PowerShot A-serien i och med introduktionen av mer och mer intelligenta tekniker, säger Roel Lammers, produktchef foto/video Canon Svenska AB. PowerShot A1100 IS och PowerShot A2100 IS är praktiska och lättanvända modeller som är utformade för att alla ska kunna uppnå enastående resultat.

Funktioner:
• 12,1 megapixels
• smart automatiskt läge och enkelt läge med teknik för motivigenkänning
• 4x/6x optisk zoom (PowerShot A1100 IS/PowerShot A2100 IS) med optisk bildstabilisator
• DIGIC 4-bearbetning ger snabb svarstid, bilder med hög kvalitet och intelligent teknik
• mindre oskärpa tack vare av bildstabilisering och tekniken för rörelseigenkänning
• enkelt att fotografera människor tack vare ansiktsigenkänning AF/AE/FE/WB, ansiktsval och -spårning, FaceSelf-
Timer samt automatisk borttagning av röda ögon.
• i-Contrast förbättrar det dynamiska omfånget vid fotografering eller uppspelning
• tillgänglig i blått, rosa och silver (PowerShot A1100 IS) respektive svart (PowerShot A2100 IS)
• flera fotograferingsmetoder
• 2,5-tums LCD-skärm samt optisk sökare (PowerShot A1100 IS) respektive 3,0-tums LCD-skärm (PowerShot A2100 IS)
• VGA-filmer med 30 b/s med ljud och Long Play-läge
• drivs med AA-batterier

Leveransstart för PowerShot A1100 är i februari 2009.
Rekommenderat cirkapris är 2 400 kronor inklusive moms (1 920 kr exkl. moms).

Leveransstart för PowerShot A2100 är i april 2009 .
Rekommenderat cirkapris är 2 900 kronor inklusive moms (2 320 kr exkl. moms).

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vår europeiska bildbank, www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp.

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.

Ytterligare teknisk information PowerShot A1100 och A2100 [PDF, 53 KB]
Teknisk produktspecifikation PowerShot A1100 IS [PDF, 14 KB]