Fullständig bildkontroll: RAW-fotografering för PowerShot SX1 IS

Canon introducerar i dag ett spännande tillägg för den digitala kompaktkameran PowerShot SX1 IS: uppdatering av kamerans inbyggda programvaran så att användarna kan ta bilder i RAW-format.

PowerShot SX1 IS-användare kommer att kunna hämta en uppdatering för den fasta programvaran som gör att de kan välja att ta foton i obearbetat RAW-format. Det här passar för fotografer som vill få kontroll över alla bildparametrar efter att de har tagit bilden i stället för före.

Dessutom, för kraftfull intuitiv efterproduktion, kommer PowerShot SX1 IS-användare även att kunna hämta ett kostnadsfritt exemplar av Canons programvara Digital Photo Professional. Med hjälp av den här RAW-redigeraren kan användarna justera olika inställningar, som vitbalans, exponeringskompensation och skärpa, innan de konverterar bilderna till JPEG.

Den fasta programvaran kommer att finnas tillgänglig för hämtning i mitten av mars.

http://web.canon.jp/imaging/BeBit-e.html kommer det att finnas mer information samt information om tillgänglighet. Digital Photo Professional kommer att vara tillgängligt för hämtning från Canons europeiska hämtningscenter på http://software.canon-europe.com/.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök www.canon.se eller vår europeiska bildbank, www.canon.se/press_centre/image_library/index.asp.

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.