Canon möjliggör manuell exponering för video på EOS 5D Mark II

Canon meddelar i dag att man kommer att släppa en uppdatering av den fasta programvaran i EOS 5D Mark II så att användarna kan styra exponeringen manuellt när de filmar. Den nya fasta programvaran kommer att vara tillgänglig för hämtning den 2 juni 2009 på Canon Europas supportwebbplats.

Efter introduktionen av EOS 5D Mark II i september 2008 har Canons forsknings- och utvecklingsgrupp tagit till sig feedback från kunderna och utvecklat tillägg till filminspelningsfunktionerna i kameran.

I och med uppdateringen av den fasta programvaran kommer EOS 5D Mark II-användare att kunna uppnå ännu bättre videoresultat med hjälp av kameran, och de kommer att få tillgång till följande manuella kontroller när de filmar:

fullständigt val av bländare
ISO-värde: automatiskt, 100-6400 eller H1
slutartider: 1/30-1/4000 sek.

EOS 5D Mark II har funktioner för HD-filmer i en avancerad kamera med en upplösning på 21,1 megapixels, vilket ger nya möjligheter för fotojournalister och nyhetsfotografer. Sedan introduktionen har kameran funnit sin väg till fotoproffs inom olika områden, allt från studio- och bröllopsfotografer till natur- och resefotografer. Nu, efter feedback från kunder, har Canon förbättrat funktionaliteten för professionella videofilmer och gett tillgång till ytterligare möjligheter i EOS 5D Mark II för både filmare och fotografer.

Uppdateringen går att ladda hem via denna länk:

För mer information, kontakta:
Helen Iwefors Häggblom, pressansvarig
Direkt: 08 - 744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1,8 miljarder kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140000 anställda - varav drygt 15000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9 % av omsättningen år 2008 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Canon är rankat som det mest miljövänliga företaget år 2007 av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA.