Europas mest kända fotbollspelare ställer upp för Röda Korset

Röda Korset och Canon samarbetar i ett unikt projekt, ”The Other Side of Football”, där över 100 av Europas största fotbollsprofiler deltar såsom Zlatan Ibrahimovic, Thierry Henry, Ruud van Nistelrooy, Ashley Cole, Henrik Larsson, Lennart Johansson, Nancy Dell’Olio och många fler. ”The Other Side of Football” är en samling exklusiva och högst personliga fotografier tagna av dessa personer för att ge en inblick i livet utanför och kring fotbollsplanen. Bilderna har sammanställts i en bok och en utställning som visas i Stockholm, London, Amsterdam, Bryssel, Köpenhamn, London, Milano, Moskva och Paris. Samtliga intäkter från projektet tillfaller Röda Korset.

Alla deltagare i projektet försågs med kameran Canon Digital IXUS 40 och blev ombedda att ta en bild på något som representerar deras relation till fotbollen. Resultatet blev en inblick i fotbollsstjärnors privata såväl som professionella värld.

-  Jag valde att engagera mig i ”The Other Side of Football” eftersom det är ett bra projekt, säger Henrik Larsson. Röda Korset och Canon har startat en mycket bra kampanj och jag ville vara en del av den för att hjälpa människor runt om i världen. Jag tycker att det är viktigt att förstå vad Röda Korset står för och att människor blir medvetna om vad de uträttar och vad som händer i världen.

I Stockholm öppnar “The Other Side of Football” för allmänheten i Kungsträdgården den 20 maj där bilderna visas på stortavlor fram till och med den 28 maj. Valet av plats speglar ambitionen att bjuda så många som möjligt på en gratis och annorlunda kulturupplevelse.

-  Det är vår förhoppning att många människor ska stanna till en stund i Kungsträdgården och ta del av bilderna. Alla medverkande har gått in i detta med stor entusiasm och resultatet är oerhört spännande. Bilderna ger en unik inblick i livet på och utanför planen och ger en känsla av vad som insprierar och motiverar deltagarna i deras relation till fotboll, säger Madelene Axelson, Kommunikationschef på Canon Svenska AB.

Aktiviteter i Kungsträdgården
I samband med invigningen genomför Röda Korset tillsammans med Canon en dag fylld med aktiviteter i Kungsträdgården den 20 maj mellan kl 12.00-18.00.

-   Röda Korsets berättar om och lär ut Första hjälpen, som är en del i deras ”frivillighets-verksamhet”. Man kommer ta tillfället i akt att rekrytera ytterligare frivilliga på plats.

-  VM-hjälten Kennet Andersson får en verklighetstrogen sminkad benskada omplåstrad kl 12.45, och besökare kan också få en ”skada” sminkad och omhändertagen.

-  Canon visar “Direct Print”, vilket innebär att du har möjlighet att bli fotograferad på plats och får med dig utskriften direkt i handen. Canon har också en storformats-skrivare som skriver ut utställningsbilderna, och genom att skänka ett litet bidrag till Röda Korset kan du få med dig en egen affisch hem!

-  Spela själv och testa vilken hastighet du kan få på bollen!

-  Världsmästaren i världsrekord fotbollstrollaren Tomas Lundman är också på plats för att sätta ett nytt världsrekord!

-  Boken ”The Other Side of Football” finns att köpa på plats i en begränsad upplaga. Boken kan även köpas via www.amazon.co.uk

On the Other Side of the Lens 2003
Hösten 2003 hade Canon och Röda Korst ett liknande samarbete som kallades "On the Other Side of the Lens". Projektet syftade till att samla in pengar till Röda Korsets verksamhet och ett 80-tal olika internationella kändisar såsom Angelina Jolie, Kate Moss, Nicole Kidman, Moby, Ronnie Wood (Rolling Stones), Eric Cantona, Helena Christensen, Dave Stewart, Vivienne Westwood, The Cardigans, Eagle-Eye Cherry, The Hives och Jonas Åkerlund samlade in mer än 300 000 euros (ca 2 697 180 kr) till Röda Korset i Europa.

Röda Korset
Röda Korsets uppgift är att förhindra och lindra mänskligt lidande var det än uppstår och vem som än drabbas. Röda Korset finns i 181 länder – ett världsomspännande nätverk som gör att Röda Korset alltid är på plats före, under och efter en katastrof. Skänk en gåva genom att ringa 020-213 213. Engagera dig som frivillig eller bli medlem – gå in på www.redcross.se.

Canon
Canon är en ledande aktör i den snabba utvecklingen inom digital bild. Mer lättillgänglig teknik har gjort den fotografiska bilden som personligt uttrycksmedel möjlig för allt fler. Canons varumärkesplattform ”You Can” syftar till att uppmuntra och inspirera människor till kreativitet, i detta fall genom den fotografiska bildens uttryckskraft. Mer information om Canon finns på www.canon.se

Vänligen notera att bilderna endast får användas i samband med att projektet ”The Other Side of Football” omnämns samt att det är ett samarbete mellan Canon och Röda Korset.

För ytterligare information eller bildmaterial, vänligen kontakta:
Ulrika Freidlitz
Tel: 08-744 85 30 / 073-978 85 30
E-post: ulrika.freidlitz@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer företagsrelaterade kundanpassade tjänster och dataprodukter genom franchisingkedjan Canon Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också volymprodukter till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 998 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 98 000 anställda – varav 12 000 i Europa – och omsätter cirka 197 miljarder kronor. 7,9 % av omsättningen år 2002 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt.